Fler detaljer kring Mercedes plattform för eldrivna skåpbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 maj 2023

Från 2025 ska Mercedes endast ta fram nya plattformar för eldrivna modeller och tre av dem vet vi redan namnen på. Den skalbara MB.EA ska användas för mellanklass och större modeller. AMG.EA är som namnet antyder tänkt för prestandamodeller och att VAN.EA är upplagd för minibussar och transportbilar hörs också det på namnet.

Nu berättar Mercedes lite mer om just VAN.EA på vilken vi ska få se flera olika modeller från 2026. Men med elektrifieringen vill Mercedes minska antalet olika versioner med hälften. Tack vare att VAN.EA är konstruerad för elbilar redan från grunden ska de versioner som blir kvar ändå kunna täcka upp olika kunders behov.

Mercedes nämner här allt från ”kurir-, express- och paketbilar” över ambulanser till minibussar för privatpersoner med drivning både fram och på alla fyra hjul.

2030 ska eldrivna skåpbilar och minibussar stå för hälften av försäjningen.

En tydlig skillnad kommer däremot märkas: uppdelningen mellan modeller för privatpersoner och företag.

När det gäller privatpersoner är det som i Mercedes övriga eldriftssatsning fokus på lyxigare produkter. Här kommer vi också få se modeller med större batterier för längre räckvidd på över 50 mil än hos transportbilsversionerna.

Med det tänker sig Mercedes lägre priser mot företag genom mindre batterier som ändå räcker för de planerade leveranserna.

Mercedes räknar också med kunder på många håll i världen och satsar därför på ”global” tillverkning i Europa, USA och Kina.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: