Elbilen logo Meny

Fler detaljer och produktionsstart av batterier till Mercedes EQS

EQS ska bli Mercedes nästa elbil, men krasst sett blir det tillverkarens första ”riktiga”. Elbilarna vi hittills sett från Stuttgart är alla baserade på modeller med förbränningsmotorer.

Med sedanen EQS presenterar Mercedes sin första modell som är helt byggd från grunden som en elbil på den nya plattformen MEA, som även kallas EVA2. Det ska bland annat förbättra integrationen av batterier och de börjar nu att tillverkas inför premiären 15:e april.

Mercedes säger att de har utvecklat energitätheten i batterierna och samtidigt minskat andelen kobolt med omkring tio procent.

Bilen ska erbjudas med olika batteristorlekar där det största ska vara på 108 kWh och enligt Mercedes ge en räckvidd på över 70 mil enligt WLTP.

Exakt information om drivlina har vi ännu inte. Men i samband med presentationen av konceptet Vision EQS hade modellen två elmotorer, en för varje axel, som tillsammans gav en effekt på 476 hk och en toppfart på 200 km/h.

På insidan ska EQS få den senaste verisonen infotainmentsystemet MBUX som bland annat innehåller den redan presenterade ”MBUX Hyperscreen”. Skärmen ska sträcka sig över hela instrumentpanelen och alltså även bjuda på upplevelser för passageraren. Systemet har en AI som ska lära sig vad användaren föredrar eller kan tänkas vilja ställa in vid olika sitiationer.

Med EQS införs också en nyhet som ska förenkla laddningen. Med Plug & Charge kan bilen kommunicera med laddstolpen genom kabeln och användaren behöver inte logga in eller anmäla sig. Laddningen ska starta direkt när kabeln kopplas in och betalning sker genom Mercedes system Me Charge. Plug & Charge ska fungera på alla Ionity-stationer i Europa.

Mercedes EQS förväntas lanseras i augusti i år. Efter den ska ytterligare en lyxig sedan kallad EQE och SUV-versioner av både EQS och EQE byggas på plattformen EVA2.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-23