Fortsatt stora förluster för NIO

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jun 2023

NIO har lanserat många modeller på kort tid, både på hemmamarknaden i Kina och här i Sverige sedan starten förra hösten. Utöver bilarna bygger NIO också upp sitt nätverk med stationer för batteribyten som också det nu även finns här.

Tillsammans innebär det stora kostnader för NIO som dras med förluster. Det visar siffrorna för årets första kvartal som nu har presenterats. Under årets första tre månader gjorde NIO en förlust på 4,7 miljarder yuan, vilket är nära sju miljarder svenska kronor. Under årets första kvartal levererade NIO 31 041 bilar, en minskning från de 40 052 exemplar som levererades under sista kvartalet 2022. Men jämfört med samma period ett år tidigare var det en ökning med 24 procent.

Förlusterna har gjort att NIO infört vissa ändringar för kunder, men än så länge endast i Kina. Fram tills häromveckan ingick möjligheten att byta batteri i stället för att ladda fyra gånger i månaden för den som köpte en bil från NIO. Det har nu tagits bort för nya kunder. Samtidigt sänks priset på NIO:s alla modeller i Kina med 30 000 yuan, omkring 45 000 kronor. Ändringen av priserna ses som ett svar på Teslas sänkningar tidigare i år.

NIO har som mål att sälja 250 000 bilar totalt i år och gå med vinst från och med årsskiftet. Nästa år väntas NIO även lansera ett – kanske två – dotterbolag som ska lansera elbilar med lägre priser än dagens modeller från NIO.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: