Fossilbilsstopp: Renault behöver tid, Audi behåller mål

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jul 2024

Efter åratal av förhandlingar beslutade EU till slut hösten 2022 att det endast får säljas nya bilar med nollutsläpp inom unionen från 2035. Något som i praktiken innebär att endast kommer gå att köpa nya eldrivna bilar.

Beslutet ska utvärderas och Tyskland fick in att möjligheten kring att köra fossilbilar med syntetiskt bränslen även efter 2035 ska undersökas. Saken är alltså ännu ett ämne för politisk diskussion och inför vårens val till EU-parlamentet höjdes röster från vissa partier om att riva upp beslutet.

Inom bilbranschen har det ofta uttryckts stöd för beslutet, om inte annat då biltillverkarna vill ha klara riktlinjer och regler att arbeta efter.
– Vi behöver planeringssäkerhet för våra produkter och våra produktionsmekanismer. Denna stabilitet i ramfaktorerna är oerhört viktig för oss, säger Audis Europachef Jens Puttfarcken i en intervju med branschtidningen Automobilwoche.

Han hoppas därför att EU-kommissionen håller fast vid planen att fasa ut nya fossilbilar inom EU till 2035. Audi håller fast vid sina mål att lansera den sista modellen med förbränningsmotor 2026 och från 2033 är det endast eldrift som gäller för tillverkaren.

Hos franska Renault, som satsat stort på tillverkning av både elbilar och batterier genom sitt nya fabrikskluster ElectriCity, kommer nu lite andra toner. Även Renault vill att EU-kommissionen håller fast vid beslutet om endast utsläppsfria nya bilar, men uttrycker nu en önskan om att skjuta på det med fem år till 2040.

– Vi behöver lite mer flexibilitet i schemat. Det skulle dock vara ett allvarligt strategiskt misstag att helt enkelt överge målet på grund av den nuvarande nedgången på marknaden, säger Renaultgruppens chef Luca de Meo till branschtidningen Automotive News.

Trots märkets satsningar på tillverkning av elbilar behöver Renault mer tid för att klara omställningen.

– Sanningen är att vi ännu inte är på rätt väg för att uppnå 100 procent elbilar 2035. Det är sanningen, säger Luca de Meo.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: