Från idag – så kringgår Volvo strafftullar på EX30

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 apr 2025

Den är eldriven och Volvos minsta suv någonsin. EX30 har tagits emot väl och även om Volvo inte har släppt den exakta fördelningen mellan modeller i sin försäljning har de den senaste tiden alltid framhållit EX30 som en viktig och drivande del i ökningen av både elbilar och försäljningen generellt.

Men EX30 drabbas också av EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina, där modellen byggs. Fram tills idag. Ända sedan det stod klart att strafftullarna kommer har Volvo sagt att EX30 även ska tillverkas i deras belgiska fabrik i Gent. Och nu har EX30 börjat rulla av banden även där. Om det gör att vi nu kan räkna med sänkta priser på EX30 har inte nämnts.

Något som Volvo däremot lyfter är att det blir enklare att svara på lokal efterfrågan. För även om de exakta försäljningssiffrorna saknas är det tydligt att det är här i Europa som EX30 säljs. Fram tills sista mars i år hade Volvo sålt totalt 32.449 helt eldrivna bilar, varav 22.095 av dem såldes i Europa.

– EX30 är avgörande för oss när vi fortsätter att stärka vår position på den europeiska marknaden för premiumbilar. Att investera i den europeiska produktionen av EX30 i Gent ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi att bygga våra bilar där de säljer bäst, säger Francesca Gamboni som är chef för tillverkning och leveranskedjor hos Volvo Cars.

Fabriken i Gent bygger sedan innan de eldrivna modellerna EX40 och EC40. För att få igång tillverkningen av EX30, som använder en annan plattform, krävdes det investeringar på knappt 2,2 miljarder kronor. Volvo nämner bland annat att det behövdes installera eller renovera 600 robotar, bygga ut batterihallen samt sätta upp en ny monteringslinje för batteripaket. Tillverkningen av EX30 i Gent innebär också 350 nya arbetstillfällen vid fabriken.

Annons: