Frankrike inför straffskatt motsvarande elsuv på törstiga fossilbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 okt 2024

Systemet med bonus-malus är tänkt att premiera de som köper en bil med lågt eller inga utsläpp. Och genom höga skatter bestraffa bilar som släpper ut mer. Systemet finns också i Frankrike under namnet ”malus écologique”. När regeringen där nu släppt tabellen för systemets utsläppsgränserna står det klart att det blir ännu dyrare att köpa en törstiga bensin- eller dieselbil från nästa år.

För bilar i den högsta klassen med ett WLTP-utsläpp på över 193 gram koldioxid per kilometer tillkommer då en straffskatt på 70.000 euro, eller knappt 800.000 kronor. Det innebär att du vid köp av till exempel en stor suv som Audi Q7 måste betala en avgift som nästan motsvarar vad instegsversionen av nya Q6 Sportback e-tron kostar.

Straffskatten är en engångsavgift och redan idag kan den i Frankrike uppgå till 60.000 euro, eller knappt 700.000 kronor. Och nästa års höjning till 70.000 euro kommer att öka ytterligare då den högsta straffskatten från 2027 kommer uppgå till 90.000 euro, alltså över en miljon kronor.

Den franska straffskatten finns sedan 2008 och gränsvärdena har sedan dess skärpts för varje år. Från 2025 läggs den på alla bilar med utsläpp över 113 gram koldioxid per kilometer, och då som lägst med 50 euro. Franska storsäljare som Peugeot 208 och Renault Clio innefattas därmed också och får en straffskatt på några tusenlappar.

Det franska systemet används för att finansiera landets klimatbonus för elbilar på upp till 7.000 euro. Men trots nästa års ökning av straffskatterna minskar regeringen nästa år de öronmärkta medlen för klimatbonus från dagens 1,5 miljarder euro till 1 miljard euro. Exakt hur det kommer påverka klimatbonusen har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: