Fyrhjulsdrift och jättefrunk – Maxus visar ny eldriven pickup

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 sep 2024

Det blev kinesiska Maxus som blev först med att lansera en eldriven pickup med deras modell T90. Nu visas nästa generation av deras pickup som får namnet eTerron 9 och det är i alla fall på pappret en mer kompetent färdkamrat i tuffare terräng. Bland annat genom luftfjädring och att bilen nu blir fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer som ger en total effekt på 325 kW (442 hästkrafter).

För den som behöver lasta och dra mycket kan Maxus eTerron 9 vara ett intressant alternativ. Det går att hänga på ett släp på upp till 3,5 ton. Av bilens. totala längd på 5,5 meter utgörs upp till 2,4 meter av lastbädden bak och maxlasten är 620 kilo. Den totala längden av lastbädden gäller när förarkabinens bakre vägg fälls för att utöka lastytan. Och under motorhuven hittas en rejäl frunk på 236 liter som påminner om den vi sett hos Ford F-150 Lightning.

Maxus eTerron 9 kommer också med systemet All Terrain System (ATS) med förprogrammerade körprogram för att köra i lera eller sand. Om det sistnämnda även ger bättre köregenskaper i snö är oklart.

Batteriet är på 102 kWh och kan laddas med som mest 115 kW, vilket är en ganska låg siffra idag. Med det ska det gå att fylla batteriet från 20 till 80 procent på 40 minuter. Räckvidden anges till 43 mil och då enligt WLTP. Maxus eTerron 9 kommer också med Vehicle to Load (V2L) med uttag på 2,2 kW samt ett på 6,6 kW för att kunna koppla in arbetsredskap.

Maxus eTerron 9 ska lanseras i Europa under nästa år. Svenska priser har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: