General Motors återupplivar Hummer – ger den eldrift och krabbgång

Elias G. Lindström

Elias G. Lindström

21 okt 2020

De galopperande bensinpriserna och finanskrisen 2008 var svåra mot Hummer, som gick i konkurs före decenniets slut. Rykten om att märket skulle komma tillbaka med elektriska bilar började cirkulera 2019 och vi har vetat ett tag nu att en el-Hummer ska komma under märket GMC och vi har även känt till vissa specifikationer. 

Hummers återupplivning i elektrisk form blev fullständig i natt, då el-pickupen avtäcktes. Den heter GMC Hummer EV.

Bilen presenterades med en någorlunda livfull video med glödlampor som krossas, rymdfärd och musik av Led Zeppelin. Men dramatiken kan vara rättfärdigad, för Hummern har några märkvärdiga egenskaper. 

Att bilen ska få tusen hästkrafter och kunna köra 0-97 km/h (0-60 mph) på tre sekunder har inte förändrats. Nu har dock General Motors avslöjat att denna acceleration uppnås med hjälp av ett vridmoment på 15 590 Nm – räknat vid hjulen, vilket är viktigt att notera.

Vid lanseringen av bilar är det vanligtvis ”motorvridmomentet” som visas upp. Alltså blir detta höga tal, som räknar vridmoment efter utväxling, vilseledande. Motorvridmomentet är ännu inte känt, men General Motors har avslöjat utväxlingen, vilket innebär att vi kan beräkna att vi kan förvänta oss ett mer klassiskt motorvridmoment på omkring 1300 Nm. Detta är ett betydligt lägre tal än hjulvridmomentet, men sätter ändå bilens vridmoment i samma liga som Tesla Cybertruck.

Hummer förkroppsligar dessutom sitt namn med det nya, unika krabbläget. Bakhjulen kan vridas, vilket inte bara innebär att vändradien kan göras mindre då bak- och framhjul svänger i olika riktningar, utan även tillåter bilen, när alla hjul svänger åt samma håll, att åka i en diagonal krabbgång (endast vid låga hastigheter).

Terrängkörningen underlättas dessutom av 18 kameror, bland annat under bilen, som hjälper föraren manövrera jätten. Därutöver kan hjulupphängningen höjas med 15 cm, vilket innebär ett vaddjup på 61 cm och att hinder upp till 46 cm höga passeras lätt under bilen. Annars finns där stålplattor som skyddar Ultium-batterierna i Hummerns botten.

GM:s egna batterier, Ultium-batterierna, är företagets satsning på framtidens elbilsindsutri. Hummer EV ska drivas av tre elmotorer, som får sin energi från dessa Ultium-batterier genom en Ultium-drivlina. Batterierna kan snabbladdas upp till 350 kW och på 10 minuter kan man ladda bilen för 160 kilometers räckvidd, med rätt utrustning. Den maximala räckvidden enligt EPA-körcykeln kommer att hamna på 56 mil.

När bilen kör på (nordamerikanska) vägar kan föraren släppa ratten, då GM:s Super Cruise-system tillåter autopilot på 32 000 mil vägar i USA och Kanada. Bilen kan dessutom bli cabriolet: Föraren kan manuellt plocka bort takpanelerna, som sedan kan förvaras i det främre bagageutrymmet. 

Nu har vi talat om Edition 1, den dyraste och starkaste Hummer EV och den första att börja produceras. Ytterligare tre versioner kommer senare.

GMC Hummer EV Edition 1 kommer att börja produceras i slutet av 2021, på General Motors fabrik i Detroit, som med det nya namnet Factory Zero nyligen fick en investering på 2,1 miljarder dollar för att omvandlas till en elbilsfabrik. 

Amerikanska priser på Edition 1 börjar på 112 595 dollar. Den billigaste versionen kommer att börja på 79 995 dollar, men lanseringen för den dröjer till 2024. Ännu är det oklart om bilen ens kommer att säljas i Europa. 

General Motors dramatiska presentationsvideo

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!