Gotion High Tech visar LFP-batteri för 100 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 maj 2023

Arbetet med ny cellkemi för batterier till elbilar fortsätter att utvecklas. Kinesiska Gotion High Tech har nu presenterat sin nya LFP-cell med det rymdosande namnet Astroinno L600 som lovar både längre räckvidd och snabbare laddning.

Tekniken bygger på en katod som innehåller en blandning av litium-mangan-järnfosfat (LMFP). Genom att lägga till mangan till den billigare LFP-cellen ökas både energidensiteten och förmågan för bättre snabbladdning.

Hur snabbt anges inte i detalj. Gotion säger att det tar 18 minuter att ladda, men nämner inte med vilken effekt och mellan vilka procent.

Enligt Gotion High Tech ska det möjliggöra räckvidder på upp till 100 mil, enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. Vad räckvidden blir enligt WLTP återstår att se. Men så lång räckvidd har hittills ingen tillverkare lovat med ett LFP-batteri.

På cellnivå anges en hög energidensitet på 240 Wh/kg, monterat i batteripaket anges det till 190 Wh/kg. Det kan jämföras med Qilin-batteriet från världens största batteritillverkare CATL som uppges ha en energidensitet på 255 Wh/kg i ett batteripaket tack vare tätare packning av cellerna.

Även Qilin finns med LFP-kemi, men då inte med så hög energidensitet. Nyligen började också Sverigeaktuella Zeekr 001 säljas med Qilin-batteri i Kina.

Gotion High Tech planerar att lansera sitt LMFP-batteri på marknaden nästa år. Vilka biltillverkare som blir först med att använda det har inte meddelats. Volkswagen är storägare i den kinesiska batteriutvecklaren, som tidigare uppges ha fått uppdraget att ta fram en standardiserad LFP-cell åt Volkswagen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!