Grandsphere ger inblick i Audis kommande lyxsedan
Carl Undéhn
2 sep 2021
Audi har lovat tre nya konceptbilar med samlingsnamnet ”Sphere” som ska visa hur tillverkaren tänker sig framtidens bilar och mobilitet i allmänhet.
Efter Skysphere, en sportbil som bjöd på självkörning och en föränderlig kaross där axelavståndet kan förlängas, presenterar Audi nu Grandsphere.
Konceptet är byggt på Audis och Porsches gemensamma plattform PPE och har en oerhört strömlinjeformad kaross. Från A-stolpen sträcker sig bilen i en enda lång och obruten böjd linje hela vägen bak.
Audi presenterar inga siffror, men Grandsphere borde bjuda på ett lågt luftmotstånd i klass med det på 0,2 hos Mercedes EQS – minst.
– Genom att den är elektrisk hade vi mer frihet att göra vad vi ville med proportionerna. Vi ville till exempel ha en kraftfull front men hålla den låg, säger Amar Vaya som designat exteriören.
De smala strålkastarna både fram och bak har fått en ny design med ett ”öga” baserat på ringarna i Audis logotyp.
– Grillen är lågt placerad och kramar marken. Vi behöver ingen luft så klart, men vi vill samla all teknologi där på ett ställe, säger Amar Vaya.
Enligt Audi har de ändå främst fokuserat på interiören vid utvecklandet av Grandsphere.
– Hur ska vi göra för att en dag i en Audi blir till en perfekt dag? Bilen måste erbjuda på en förstklassig upplevelse och vara en första klass-lounge på hjul, säger interiördesignern Maksimilian Nawka.
Han ville skapa en lugnande upplevelse för bilens passagerare och säger även att det innefattar ”digital detox”, alltså frånvaro av dagens digitala flöden.
Insidan är därför extremt avskalad och i loungeläget är Grandsphere helt självkörande. Då utgörs utrymmet framför föraren endast av en enda lågt placerad böjd skärm. Flera funktioner kan styras med blicken genom vad Audi kallar ”Eye Touchless Technologie”. I dörrarn hittas några fysiska knappar och ett scrollhjul. Men inte heller de behöver du peta på om du inte vill.
– De fysiska knapparna har det typiska Audi-klicket, men även de kan roteras genom gester med handen för att till exempel ställa in ljuset eller temperaturen, säger Maksimilian Newak.
Mellan sätena i framsätet hittas en mittkonsol som kan öppnas automatiskt och bjuda på ett glas kylt vatten. Vid den sticker även några gröna blad fram för att skapa den omtalade ”living room”-känslan och baksätet utgörs av en soffa som skulle lämpa sig även i en lobby på ett hotell.
När det är dags att köra bilen kommer en ”drivers island” ut från en lucka i skärmen, komplett med ratt och skärm för hastighet.
Fokus tycks ändå främst vara på att uppleva bilen i sitt självkörande läge och för det bjuder den på gott om plats. På länden mäter Grandsphere 5,35 meter och trots sin låga höjd på 1,39 meter ser den ut att vara rymlig även för längre personer.
Den låga höjden återbetalar sig naturligtvis vad gäller räckvidden. Med ett batteri på 120 kWh uppges den till 75 mil enligt WLTP. Drivning sker med en elmotor på varje axel som ger en effekt på 530 kW och ett vridmoment på 960 Nm. Tillräckligt för att klara 0–100 på omkring fyra sekunder.
PPE-plattformen bjuder också på ett 800-voltssystem som gör att Grandsphere kan snabbladdas med 270 kW. Att ladda från fem till åttio procent ska då ta 25 minuter, enligt Audi.
Trots alla futuristiska inslag säger Audi att Grandsphere är ett koncept som ligger ganska nära vad vi kan förvänta oss att se i serieproduktion om bara några år. Inom projektet Artemis arbetade Audi på modellen med namnet ”Landjet” som ska mynna ut i en energieffektiv modell som ska lanseras kring 2025. På Elbilens fråga om det här är vad vi kommer se i den är svaret delvis ja.
– Ja, mycket av de vi ser här kommer att finnas i Artemisprojektet. Av de tre konceptbilarna inom Sphere är Grandsphere närmast det som vi planerar att sätta i produktion vid mitten av decenniet, sa Philipp Gündert från Audi Brands.
Grandsphere ska visas upp i Audis monter under IAA mässan i München nu i september