Green NCAP: ”Elbilarna är för tunga”
Carl Undéhn
24 mar 2023
Sedan 2019 undersöker Green NCAP olika bilars totala miljöpåverkan under hela sin livstid. Beräkningarna baseras på den genomsnittliga energimixen i de 27 EU-medlemsstaterna samt Storbritannien och en genomsnittlig körsträcka på 240 000 km under 16 år.
I den senaste undersökningen ingick totalt 34 bilar, varav sju stycken var helt eldrivna: Dacia Spring, Tesla Model 3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born, Ioniq 5, Nio ET7 och Audi Q e-tron.
Fyra av bilarna i undersökningen var mild- eller laddhybrid och resten kördes med besnin, diesel eller E85.
Resultatet visar att de totala utsläppen från de med eldrift är mellan 40 och 50 procent lägre än hos bilarna med förbränningsmotor. Minst utsläpp orsakade Dacia Spring som med sitt lilla batteri på 28,3 kWh också hade minst utsläpp vid batteriproduktionen.
Att batteriet står för en hel del av utsläppen märks tydligt hos modellen med mest utsläpp för det, Nio ET7 som också hade det största batteriet på 100 kWh.
Enligt Green NCAP lider däremot alla bilar oavsett drivlina av samma problem. De är nämligen för tunga.
”Det övergripande budskapet är dock tydligt – ju tyngre fordonet är, desto mer skadar det miljön och desto mer energi krävs för att driva bilen”, skriver Green NCAP i rapporten.
Förra året såldes fyra miljoner mindre suvar i Europa, vilket gör det till den mest sålda biltypen. Samtidigt har försäljningen av stora suvar sjudubblats under de senaste tio åren. Tillsammans har det enligt Green NCAP gjort att bilarnas genomsnittsvikt har ökat med 9 procent under samma tidsperiod.
Rapporten från Green NCAP understryker att eldrivna fordon orsakar mindre utsläpp av växthusgaser, men att ”en del av vinsten går förlorad på grund av den ökade vikten”. För att ändra på den saken lägger uppmanar Green NCAP både tillverkare och kunder att ändra beteende.
– Elbilar och elektrifiering i allmänhet har en enorm potential att minska växthusgaserna, men den ständigt ökande trenden med tyngre fordon minskar denna möjlighet. För att motverka detta uppmanar Green NCAP tillverkarna att minska vikten på sina produkter och uppmanar konsumenterna att fatta köpbeslut som inte bara tar hänsyn till drivlinan i sina nya bilar utan även till deras vikt, säger Aleksandar Damyanov som är teknisk chef hos Green NCAP.