Elbilen logo Meny

Här är svenska priser för BMW i4 – Elbilen har provkört

BMW:s senaste elbil i4 ska innebära en elektrifiering av ”hjärtat av BMW-märket” och kommer som en mellanklassbil. Det ska innebära körglädje och prestanda paketerat i sedanformen som BMW kallar Gran Coupé.

BMW i4 erbjuds i två versioner från start. i4 eDrive40 kommer med bakhjulsdrift, 340 hästkrafter, ett maximalt vridmoment på 430 Nm och en räckvidd på upp till 59 mil enligt WLTP.

Den som vill ha mer prestanda får kika på i4 M50 med fyrhjulsdrift från en andra elmotor på framaxeln. Tillsammans levererar de 544 hästkrafter och 795 Nm vilket gör att den klarar 0-100 på 3,9 sekunder – att jämföra med eDrive som klarar det på 5,7 sekunder.

Räckvidden på i4 M50 sjunker däremot till 51 mil, enligt WLTP.  

Oavsett version är bilen utrustad med BMW:s femte generation av elektrisk drivlina som ska bjuda på batterier med 20 procet högre energitäthet än dagens BMW i3. I båda versioner hittas också samma batteripaket på 80,7 kWh som klarar snabbladdning på upp till 200 kW. Med det går det att ladda drygt 16 mils räckvidd på tio minuter, enligt BMW.

De svenska priserna börjar på 625 000 kronor för i4 eDrive40 och från 725 000 kronor för i4 M50. Bilen går att beställa nu och leveransen är beräknad till ”senare i år”, enligt BMW som inte anger någon mer exakt tidpunkt.

Elbilen har som enda svenska tidning redan provkört både i4 eDrive40 och i4 M50. I aktuella nummer 5 kan ni läsa mer om BMW i4 och hur den är på vägen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-06-02