Här är svenska priser för Ioniq 5 – billigare än Kia EV6
Carl Undéhn
27 apr 2021
Med dragkrok, stora innerutrymmen och möjlighet att ladda riktigt snabbt kan Ioniq 5 bli en intressant kandidat att tävla om kunderna på den svenska marknaden för elsuvar.
Den avgörande frågan har så klart varit hur den står sig prismässigt mot konkurrenterna – och det vet vi nu.
Först ut på den svenska marknaden är versionen Ioniq 5 First Edition med det större batteriet på 72,6 kWh som Hyundai nu släpper priserna på.
Med bakhjulsdrift, 217 hästkrafter och en räckvidd på 48,1 mil får Ioniq 5 ett lanseringspris på 544 900 kronor, före miljöbonusen på 70 000 kronor. Den som vill ha fyrhjulsdrift med 305 hästkrafter får nöja sig med en något kortare räckvidd på 46 mil och betala 579 900 kronor före miljöbonus.
Med det tar Hyundai ett kliv upp till en högre priskategori än där vi tidigare sett dem med modellerna Kona Electric och Ioniq Electric.
Ioniq 5 är till exempel 35 000 kronor dyrare än Volkswagen ID.4 Life, som börjar på 509 900 kronor, och jämförbar i pris med Skoda Enyaq iV 80 som kostar 553 700 kronor.
Men den är också betydligt billigare än Tesla Model Y, som kan förbokas från 719 900 kronor, och även billigare än koncernsyskonet Kias modell EV6 som börjar på 569 900 kronor – en modell som Ioniq 5 delar mycket teknik med.
Hyundais säljargument för Ioniq 5 och det som motiverar deras nya högre priser är också just tekniken. Det innebär bland annat möjlighet till tvåvägsladdning, head up-display med augmented reality, nya säkerhetssystem – och framförallt den snabba laddningen från tio till 80 procent på 18 minuter tack vare 800-voltssystemet. Det är något som hittills endast hittas i de betydligt dyrare modellerna Porsche Taycan och Audi e-tron GT.
För att dra nytta av det behövs så klart laddare med hög kapacitet. Det återstår att se vad Hyundai kommer erbjuda för paket för att ladda med Ionity. Tidigare har det sagts att kunder som köper Ioniq 5 ska få ett gratis abonnemang på ett år hos Ionity i ”utvalda länder”.
Ioniq 5 First Edition går att boka från idag med leverans efter sommaren. Antalet ska vara begränsat, men Hyundai säger inte hur många som finns tillgängliga. Den som vill ha ett av de första exemplaren bör nog inte vänta för länge. De 3 000 exemplar av specialversionen ”Project 45” som gick att boka kort efter presentationen av Ioniq 5 försvann på rekordtid, enligt Hyundai.