Elbilen logo Meny

Hårda förhandlingar när EU-stater ska rösta om fossilbilsförbud

Midsommar är inget som firas i Bryssel idag. Som vanligt den här helgen är det toppmöte med EU:s ministerråd där de olika medlemsländerna ska försöka enas kring olika frågor.

På agendan står förslaget om att endast bilar med nollutsläpp av koldioxid ska få säljas i EU från 2035.

EU-parlamantet har redan sagt ja till förslaget. Beslutet innebar även att det inte kommer tillåtas några kompromisser som syntetiska bränslen.

I praktiken betyder det att endast eldrift kommer vara tillåtet för personbilar och lätta lastbilar från 2035.

Men innan förlaget kan bli verklighet måste det förhandlas med EU:s medlemsländer. På tisdag träffas EU:s miljöministrar för att rösta om frågan.

Sverige och flera andra länder väntas rösta ja. Men förhandlingarna är i full gång och utgången är oklar. Omröstningen sker enligt regeln med kvalificerad majoritet. Det betyder att enskilda länder kan stoppa förslag om deras befolkning utgör minst 35 procent av invånarna i hela unionen.

Regeringen i EU:s största land Tyskland har sagt att de stödjer förslaget. Med även EU:s största bilindustri var det en tydlig signal. Men helt tydligt verkar stödet inte vara.

Tysklands regering utgörs av en koalition mellan socialdemokrater, de gröna och liberaler. Ledaren för liberalerna, Christian Lindner, säger nu att de inte alls vill se ett totalt förbud mot förbränningsmotorer från 2035.

Italien, Portugal, Slovakien, Rumänien och Bulgarien har också lämnat ett ändringsförslag. Enligt det ska utsläppen från nya bilar sänkas med 90 i stället för 100 procent till 2035. Först fem år senare ska endast fordon med nollutsläpp tillåtas. I övergångsperioden ska fordon kunna köras med syntetiska bränslen, något som EU-parlamentet alltså sagt nej till.

Italien har redan tidigare försökt hålla en dörr öppen för att nischtillverkare även i fortsättningen ska tillåtas sälja bilar med förbränningsmotor. Orsaken hittas i landets tillverkning av sportbilar från till exempel Ferrari.

Vissa biltillverkare som Volvo och Ford har uttalat stöd för ett förbud från 2035. Med det menar det att de har tydliga regler att arbeta med.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-06-24