Elbilen logo Meny

Hett med elbilar i vinter – publikrekord på elbilsmässan eCarExpo

Du missade väl inte elbilsmässan eCarExpo i Göteborg förra helgen? Förhoppningsvis sågs vi där och med ett nytt besöksrekord är chanserna för det goda.

Med 12 170 besökare slogs det tidigare rekordet från 2021 med hela 31 procent. Och med tanke på det stora antalet Sverigepremiärer för nya modeller som Polestar 3, Lotus Eletre, Ioniq 6, BMW i7 och iX1, Mercedes EQS SUV samt tre modeller var från Nio och BYD fanns det goda skäl att ta sig till Svenska Mässan i Göteborg.

– Göteborg håller på att bli ett internationellt elbilscentra. Mässan här är inte bara en lokal angelägenhet längre – utan en mötesplats för globala aktörer, säger mässans chef Gunnar Dackevall.

Med Volvo har Göteborg länge varit hjärtat i Sveriges bilindustri. En roll som på senare år har stärkts av att bland annat Polestar och Geely-koncernens närvaro i staden.

Tätt med designchefer på mässan: Maximilian Missoni från Polestar och Peter Horbury från Lotus.

Den här gången kombinerades temat elbilar även med temat solel – något som visade sig vara en bra kombination. Företag med lösningar för att både ladda bilen och driva hemmet med solcellspaneler fanns på plats i montrar och bjöd även på seminarier från scenen.

– Har man solel vill man ha elbil och tvärtom, säger Anna Werner som är VD på branschorganisationen Svensk Solenergi.

Vid mässan delade tidningen Elbilen tillsammans med Elbil Sverige ut priset Årets Elbil till Volkswagen ID. Buzz. Helmut Löb, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige, tog emot priset på plats och lovade bland annat att kolla på möjligeheterna att införa ett Camping Mode genom uppdatering over the air.

Chefredaktör Fredrik Sandberg ger priset till Helmut Löb, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige

“Folkabussen” vann före finalkandidater som Nissan Ariya, Toyota bZ4X och Renault Mégane E-Tech med motiveringen “Med en räckvidd och snabbladdning som gör långkörningen behaglig överträffar ID. Buzz all konkurrens och fyller ett hål i marknaden för eldrivna minibussar och transportbilar”.

“Årets Laddguld” gick i år till åkeriet Falkenlev för sina investeringar i laddinfrastruktur och solceller – något ni kunde läsa om i nummer 3 av Elbilen i år med temat tunga transporter.

Priset delas ut av 2030-sekretariatet som verkar för att till år 2030 minska utsläppen från Sveriges transporter med 70 procent jämfört med nivåerna 2010.

Falkenlevs “Rifil” utanför Malmö är Sveriges största laddplats för lastbilar. Där finns 22 laddplatser med grön el från företagets egna solcellspark några mil norrut vid Perstorp.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-12-09