Hypersportbilen ska byggas i Europa
Patrick Ekstrand
16 jul 2018
Den singaporeanska eldrivna hypersportbilen Dendrobium ska byggas i Storbritannien, vilket kanske inte är så konstigt då den har utvecklats i samarbete med Williams. Bilen, som premiärvisades på förra årets bilsalong i Genève, har en motoreffekt på drygt 1,3 megawatt. Skrämmande mycket, men vikten på 1 750 kilo tar lite av udden av det hela. Batteripaket är som bekant tunga pjäser.
För att få ner vikten så mycket som möjligt konstrueras bilen därför av lätta, och säkerligen dyra, material.
– Hela bilen består av kolfiber, avancerade kompositmaterial och legeringar som är superlätta, men ändå superstarka, säger styrelseledamoten Jens Sverdrup som vet vad han talar om då han tidigare har jobbat för en rad tillverkare av supersnabba sportbilar: Lamborghini, Ferrari, Pagani, Koeningsegg – och dessutom kroatiska Rimac som är känt för sina elbilar med hårresande specifikationer.
Batterierna ska tillverkas av företaget själva, detta trots att ambitionen är att övergå till batterier med fast elektrolyt så snart det finns sådana.
En rad elbilstillverkare har lanserat planer på hypersportbilar med elmotor, mest uppmärksamhet har nog Tesla fått för sin kommande Roadster som är kapabel att göra noll till hundra på under 1,9 sekunder.
Dendrobiums specifikationer lär bli lika imponerande och bara för att ge bilen lite extra udd har man beslutat att satsa på en dörrmekanism som skulle ge designteamet bakom Tesla Model X falkvingedörrar skrämselhicka. Trots att den amerikanska elbilstillverkarens vd Elon Musk säkerligen har legat sömnlös många nätter på grund av mekanisman som är så komplicerad att den orsakade en massa problem har Dendrobium-teamet kommit fram till att bilen ska ha ett Bio-aerial locomotion door and roof opening system.
Inspirationen kommer från den blomma som har gett bilen dess namn och tanken är att det ska se ut som en orkidé som slår ut när dörrarna, och även taket, öppnas.