Ioniq 9 utmanar Volvo EX90 – så lång blir räckvidden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 nov 2024

Redan 2021 teasade Hyundai oss med en stor elsuv när de visade konceptet Seven. Nu har den färdiga versionen presenterats, som då får namnet Ioniq 9. Med den erbjuder den koreanska tillverkaren nu en sjusitsig eldriven modell. vilket gör den till en utmanare till både koncernkollegan EV9 från Kia och Volvo EX90.

Precis som Kia EV9 använder också Ioniq 9 Hyundai-Kias gemensamma elbilsplattform E-GMP. Ioniq 9 kommer däremot med ett större batteri på 110,3 kWh. Med det tar sig Long Range-verisionen med en elmotor på bakaxeln med en effekt på 160 kW (218 hästkrafter) upp till 62 mil på en laddning. Det kan jämföras med Kia EV9 som har en WLTP-räckvidd på upp till 51,2 mil och Volvo EX90 som beräknas ta sig upp till 62,5 mil på en laddning.

Ioniq 9 erbjuds även med fyrhjulsdrift, då med en elmotor på framaxeln som med en effekt på antingen 70 kW eller hos Performance-versionen 160 kW som gör att bilen klarar 0-100 km/h på 5,2 sekunder.

Med en hjulbas på hela 3,1 meter ska det finnas plats för benen även för de som sitter på tredje raden. Och de som inte behöver plats för sju kan få sin Ioniq 9 i ett sexsitsigt utförande där stolarna på andra raden kan roteras för att sitta ansikte mot ansikte med de på tredje raden. När alla platser används lastar Ioniq 9 upp till 620 liter. Fälls tredje ökar utrymmet till 1.33 liter.

E-GMP-plattformen betyder att Ioniq 9 har 800-voltsteknik för snabb laddning. Vilken effekt det går att ladda med avslöjas inte, men Hyundai uppger att det går att fylla det stora batteriet från 10 till 80 procent på 24 minuter.

Svenska priser och leveransdatum har ännu inte presenterats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!