Kia EV6 uppdateras – här är nyheterna

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 maj 2024

Redan vid lanseringen 2021 låg Kia EV6 i framkant. Till skillnad från många konkurrenter byggdes den som en elbil från grunden och erbjöd snabb laddning tack vare plattformens 800-voltsteknik. Tiden har kanske inte sprungit ifrån EV6 ännu, men nu är det ändå dags för en facelift. Något som innefattar förändringar exteriört, interiört och under skalet.

Fronten har arbetats om och ger nu ett mer avskalat intryck med nya strålkastare och en vassare look. Även baktill har designen stramats till något med mindre förändringar av ljuslisten som sträcker sig över hela bakpartiet. Dessutom presenterade Kia nya 20 tumsfälgar för utförandet GT-Line baserade på en design med mer räta linjer som vi sett hos EV9 och kommande EV3.

Ramen med skärmar för förarinformation och infoainment innehåller fortfarande två skärmar, till skillnad från EV9 där det även hittas en tredje, mindre skärm för klimatanläggning. Den högra infotainmentskärmen är nu böjd något mot föraren och på mittkonsolen hittas Digital Key 2 med en sensor som gör det möjligt att starta bilen med sitt fingeravtryck. Sensorer finns det också i den omarbetade ratten, då för att hålla koll att föraren har händerna på ratten vid körning.

Med uppdateringen får också EV6 det större batteriet på 84 kWh som tidigare har kommit till koncernsyskonet Ioniq 5. Exakt hur mycket längre räckvidd det innebär enligt WLTP har ännu inte meddelats. Den bakhjulsdrivna versionen med 228 hästkrafter och det tidigare batteriet på 77,4 kWh har en WLTP-räckvidd på 52,8 mil.

Som tidigare ska det gå att ladda batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter vid en snabbladdare med tillräckligt hög effekt. När uppdaterade Kia EV6 väntas komma hit och vad det svenska priset blir har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!