Elbilen logo Meny

Kia lanserar ny strategi – sju nya elbilar till 2027

Kia brand 3600x2400-5

Kia vill förnya sig och har nu presenterat en ny strategi. Som många andra i branschen vill de gå från att vara en biltillverkare till att erbjuda mobilitetslösningar. Kia Motors blir därför bara Kia och samtidigt införs ”Movement that inspires” som ny slogan.

Som en del av strategin ska sju nya elbilar lanseras fram till 2027. Det kommer vara personbilar, SUV:ar och MPV-fordon men mer så avslöjades inte.

Kia brand Song 3 3600x2400-1

Redan tidigare har Kia lanserat en offensiv under namnet Plan S, där S står för ”Shift”. Ett av de uttalade målen är att ta marknadsandelar genom att göra elbilar tillgängliga för fler kundgrupper.

– Vårt mål är att sälja 500 000 elbilar årligen till 2026 och öka den siffran till 800 000 fram till 2030, sa Kias vd Hu Sung Song under en digital presskonferens.

Någon total omställning till eldrift är alltså inte en del av den nya strategin.

– Vi finns i 190 länder och trenderna ser olika ut. Vi kommer fortsätta erbjuda våra rena förbränningsmotorer för att möta kundernas krav. Men i de länder där utvecklingen kommit längre ska vi satsa mer på elbilar, sa Hu Sung Song.

Senare i vår ska Kia presentera den första elbilen på den nya plattformen E-GMP som de delar med Hyundai. I veckan visade också Hyundai de första bilder på sin kommande elbil IONIQ 5. Trots den gemensamma plattformen menar Kia att E-GMP erbjuder stora möjligheter för att anpassa modellerna efter de olika märkenas identitet.

– Med vår nylansering nu ska Kia vara pionjären, den som testar nytt och sätter trender. En viktig detalj med E-GMP är att den erbjuder stora möjligheter för innerytrymmen så där kan vi skapa en givande upplevelse, säger designchefen Karim Habib.

På frågan om Kia har som ambition att konkurrera med förhållandevis lågt pris på elbilar blev svaret att företaget vill gå från “värde för pengarna” till mervärde.

– Det är en utmaning för alla tillverkare att viss teknik är dyr. Priset är viktigt och vi är en mainstream-tillverkare som ska nå många, sa Artur Martins som är Senior Vice President hos Kia.

Med en ny logotyp, som infördes officiellt med ett fyrverkeri som tog plats i Guiness Rekordbok, vill Kia visualisera tankarna med sin nya strategi. Det innebär både att sticka ut mer och att vara mänskliga med logotypen som ska verka som en ”handskriven signatur”.

Kia ny logotyp slogan
Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-01-15