Elbilen logo Meny
Nyheter

Kina satsar på utbytbara batteripaket

Tesla må ha lagt ned sitt försök med att byta ut batteripaket som ett alternativ till laddstationer, men planen återupplivades av den kinesiska elbilstillverkaren Nio. Nu tror även de kinesiska myndigheterna på idén.

Landets regering uppges satsa på att ta fram en standard för att möjliggöra batteribyten oberoende av vilken bilmodell man kör. Detta enligt nyhetsbyrån Bloomberg, som har talat med icke namngivna källor.

Landets industri- och it-departement bekräftar i ett faxat meddelande att uppgiften stämmer.

Nio har redan öppnat stationer för batteriutbyten längs motorvägen mellan Beijing och Shanghai och har planer på sådana längs flera andra viktiga trafikleder.

Ett byte tar bara tre minuter, se videon nedan. Även den statliga kinesiska biltillverkaren BAIC har utvecklat ett eget system för batteriutbyten. I dag har de närmare 200 batteriutbytesstationer avsedda för taxibilar i 15 städer.

Som med så många andra innovationer inom elbilssegmentet var Tesla tidigt inne på batteribyten. Vd:n Elon Musk presenterade ett sådant system redan 2013, men efter ett kort pilotprojekt visade det sig att tjänsten inte var särskilt efterfrågad och försöken lades ned redan 2015.

För snart två år sedan rapporterade tidningen Elbilen att även Volkswagen hade planer på batteriutbytesstationer.

Den amerikanska elbilstillverkarens misslyckande innebär dock inte per automatik att systemet inte skulle kunna fungera i Kina. Den främsta anledningen är att möjligheterna till hemmaladning är betydligt större i USA än i Kina, vilket i sin tur innebär att marknaden är mer öppen för andra alternativ. Det faktum att regeringen nu vill utarbeta en standard innebär också bättre förutsättningar för systemet att få ett bredare genomslag.

Ännu finns inga uppgifter om huruvida standardiseringen även skulle gälla utländska biltillverkare. Mycket talar för att så inte kommer att ske, då detta skulle innebära ett behov av nya plattformar anpassade till de format, anslutningar och andra krav en standardisering skulle innebära. Endast utländska företag som säljer ett stort antal elbilar i Kina skulle vara intresserade av att ta fram en särskild lösning.

Med tanke på att förutsättningarna för hemmaladdning inte är lika goda som i USA eller Europa skulle detta i praktiken kunna innebära ett handelshinder som i värsta fall skulle kunna få det numera lågintensiva handelskriget mellan USA och Kina att blossa upp igen.

Washington Post rapporterade nyligen – innan planerna på en standard för batteribyten var kända – att Kinas elbilspolitik med statliga investeringar och subventioner på 60 miljarder dollar i sig kan räcka för att handelskriget ska ta fart igen.


Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

PUBLICERAD: 2020-01-19