Kina vill begränsa landets splittrade elbilstillverkning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 sep 2021

Att det finns gott om tillverkare av elbilar i Kina är inte direkt någon nyhet. 300 stycken ska det vara totalt och industrin kring elbilar är sedan länge världens största.

En del av dem, som MG, Nio, XPeng och Volvos ägare Geely med Lynk & Co finns redan eller är på väg att etablera sig även här i Europa. Andra, som den stora tillverkaren Great Wall Motors märke Ora, meddelade under bilmässan IAA att de ska börja sälja sina modeller som alla heter något med ”Cat” i Europa nästa år.

Men en många av tillverkarna har vi aldrig ens hört talas om. Antalet tillverkare av elbilar i Kina är så stort att även de kinesiska kunderna på hemmaplan inte känner till nykomlingarna.

Landets regering har nu börjat se det som ett problem för tillväxten kring elbilar. Branschen anses vara för splittrad med många små märken och landets industriminister uppmanar nu till sammanslagningar för att skapa färre men större företag.

– Framöver bör elbilstillverkarna växa sig större och starkare. Det finns för många företag på marknaden som arbetar med elbilar just nu, sa Kinas industriminister Xiao Yaqing enligt nyhetssajten Bloomberg.

Exakt hur det ska gå till och om företagen ska tvingas till sammanslagningar framgår inte. Regeringen vill i alla fall satsa på att samla tillverkning och utveckling vid ett antal centrum i landet där uppsatta mål kring antal tillverkade fordon måste uppfyllas.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!