Klart med tillstånden för Teslas Giga Berlin – VW kontrar med ny elbilsfabrik
Carl Undéhn
5 mar 2022
Som väntat har Tesla nu till slut fått tillstånden som behövs för den nya fabriken utanför Berlin. De överlämnades på fredagen av delstaten Brandenburgs president Dietmar Woidke och miljöministern Axel Vogt. Bland de 66 mapparna med 23 000 sidor som utgör tillstånden finns också 536 sidor med miljökrav som måste uppfyllas.
Det handlar bland annat om mätning av luftens kvalitet och markens grundvattennivåer. Först när det uppfyllts kan produktionen komma igång.
I väntan på de slutgiltiga beskeden har Tesla kritiserat tyska myndigheter för dess långsamma byråkrati. Det höll nu även miljöministern Axel Vogt med om.
-Bara det att dessa 23 000 sidor måste skrivas ut och häftas in i tre upplagor visar vilka möjligheter som digitalisering erbjuder, sa han.
Tesla räknar med att de behöver två veckor för att uppfylla kraven. Tidplanen att komma igång med tillverkning av Model Y i mars ser alltså ut att hålla.
Nästan samtidigt och 20 mil västerut från Teslas Giga Berlin kontrade Volkswagen med ett nytt besked. Koncernens styrelse har gett klartecken för att bygga en ny Gigafabrik för tillverkning av elbilar i hemstaden Wolfsburg.
Den börjar byggas nästa år och Volkswagen investerar 20 miljarder kronor i den så kallade ”Trinityfabriken”, efter nästa generations elbil Trinity på den kommande plattformen SSP som ska tillverkas där 2026.
Den nya fabriken är ett direkt svar på Teslas tillverkning i Tyskland och hämtar även mycket inspiration från Giga Berlin när det kommer till effektivitet.
Volkswagen siktar på att kunna tillverka en bil på tio timmar, samma mål som Tesla har vid sin fabrik utanför Berlin.
Det är bland annat möjligt genom att Tesla pressgjuter stora delar av bilen i ett stycke. Samma teknik vill också Volvo börja använda i fabriken vid Torslanda.
Idag behöver Volkswagen 30 timmar för att tillverka en bil i ID-familjen.