Konceptet Theory 1 visar Lotus eldrivna framtid

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 sep 2024

Från Lotus har vi fått se de båda eldrivna “hyberbilarna” Eletre och Emeya. Trots många hästkrafter och en imponerande laddteknik på upp till 400 kW hos Emeya är det kanske ändå bilar som inte riktigt har lyckats förvalta det sportiga arvet av Lotus.

Men det vill märket, som idag ägs av Geely och alltså är koncernsyskon till Volvo, Polestar och Zeekr, ändra på och visionen för det presenteras nu med det nya konceptet Theory 1. Fram träder en två dörrars sportbil där designen enligt Lotus har hämtat inspiration från märkets klassiska modell Esprit.

Det syns i den låga och spetsiga fronten och bilens högsta punkt mäter endast 1,1 meter. Men i övrigt har Tehory 1 fått betydligt rundare former än vad Esprit hade. Dörrarna är också en sak i sig och öppnas genom att fällas bakåt och uppåt.

Förarstolen är placerad i mitten och bakom den hittas ytterligare två säten. Men det är tydligt att Theory 1 handlar om en bil som ska upplevas från förarplats. Styrning sker med starr by wire och med 1.000 hästkrafter är sprinten från 0-100 km/h avklarad på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Jämfört med de 2011 hästkrafter som Lotus eldrivna supersportbil Evija får du med Theory 1 alltså nöja dig med knappt hälften antal hästkrafter.

Konceptbilen har också ett idag förhållandevis litet batteri på 70 kWh, men så har Lotus också arbetat på att hålla nere vikten som ska vara på strax under 1.600 kilo. Batteriet ger bilen en räckvidd på 40 mil, men om den också laddar lika snabbt som Emeya får vi inte veta.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: