Lamborghinis första elbil dröjer – och blir en suv
Carl Undéhn
25 jan 2022
Inom Volkswagenkoncernen talar de flesta märken gärna om satsningar på eldrift. Kärnmmärket Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche och Seat har alla lanserat elbilar och fler är på gång under de närmsta åren.
Inom koncernen hittas även supersportbilarna från Lamborghini och där har det varit desto mer tyst kring temat eldrift. Den tekniske chefen Maurizio Reggiani har tidigare avfärdat eldrift med motivering att det inte går att kombinera med effekten i de supersportbilar som Lamborghini vill bygga.
Sedan lanseringen av Rimac Nevera med över 1 914 hästkrafter, en toppfart på 412 km/h och som klarar 0-100 km/h på 1,97 sekunder har han eventuellt fått tänka om.
Tidigare har det talats om en första eldriven modell kring 2025. Men nu ser det ut som att vi får vänta ännu längre på det.
Från och med nästa år tas det första stegen mot elektrifiering genom att börja lansera laddhybrider. En helt eldriven modell kommer däremot först mot slutet av årtiondet – och då inte så lågbyggd och knepig att komma in i som vi annars vant oss vid med märkets bilar.
Enligt Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann blir Lamborghinis första elbil istället en suv med coupékaross. Det blir då en fortsättning på ”supersportbilssuven” Lamborghini Urus.
Beslutet är egentligen inte helt oväntat. Sedan lanseringen 2018 har Urus seglat upp till att bli Lamborghinis mest tillverkade modell med USA som största marknad.