Lancia startar sin återkomst med eldrivna Ypsilon

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 feb 2024

Italienska Lancia säljs idag endast i hemlandet och då endast modellen Ypsilon. Men med en satsning på elbilar är det något som ska ändras. Enligt en ny tioårsplan ska Lancia lansera eldrivna modeller på flera europeiska marknader. Bland annat en nytolkning av rallyklassikern Lancia Delta.

Men först ut blir en ny, eldriven Ypsilon som nu har presenterats officiellt. Även om Lancia vill konkurrera med design och genom sitt italienska arv är i alla fall de tekniska specifikationerna något vi känner igen från andra modeller. Den 4,1 meter långa Ypsilon byggs med plattformen e-CMP och delar alltså teknik med andra modeller från Stellantiskoncernen som Jeep Avenger.

Det betyder en elmotor med 156 hästkrafter och en räckvidd på 40 mil från ett batteri på 54 kWh. Det kan snabbladdas med 100 kW och går då att fylla från 20 till 80 procent på 24 minuter. För att sticka ut i konkurrensen från både märken inom Stellantis och andra trycker Lancia på konceptet S.A.L.A. som står för Sound, Air, Light och Augmentation. Ordet ”Sala” betyder också vardagsrum på italienska och systemets centrala styrning av klimatanläggning, ljud och åtta olika färger på belysningen ska enligt Lancia skapa en hemtrevlig stämning i bilen.

Bakom ratten och i mitten av instrumentbrädan hittas två skärmar på 10,25 tum bredvid varandramed förarinformation och för infotsainmentsystem. På den högra skärmen går det att trådlöst koppla upp den egna mobilen med Apple Car Play eller Android Auto.

Nya Ypsilon kommer med assistanssystem i nivå 2 som bland annat innefattar automatisk körning vid kö genom biens filhållningsassistent och adaptiva farthållare.

Till skillnad från dagens Lancia Ypsilon ska alltså den nya eldrivna versionen säljas även utanför Italien. Fler europeiska marknader är bekräftade, men om den även kommer till Sverige och vad priset blir är ännu oklart.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: