Lancia lovar elbil med italiensk design och lång räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 okt 2023

En satsning på eldrift ska få italienska Lancia tillbaka på banan. De senaste åren har tillverkaren med Ypsilon endast haft en modell att erbjuda. Då med fossildrift och försäljning endast på hemmamarknaden Italien.

Som en del av jättekoncernen Stellantis ingår Lancia i satstningen Dare Forward. Målet med den är att koncernen ska sälja fem miljoner elbilar årligen från 2030. För Lancias del har tre elbilar fram till 2028 bekräftats – bland annat en nylansering av rallyklassikern Lancia Delta med eldrift.

Först ut är en eldriven Ypsilon nästa år som 2026 ska följas av vad som beskrivs som en ny toppmodell. Den uppges bli 4,7 meter lång och ska använda Stellantis nya elbilsplattform STLA Medium. Att den kan användas för elbilar med lång räckvidd fick vi se med nya Peugeot E-3008. Även Lancias modell på STLA Medium ska få en räckvidd på 70 mil.

Konceptet Pu+Ra HPE ska ge en försmak av Lancias eldrivna framtid.

Tidigare har det talats om att namnet blir Aurelia, vilket var en modell Lancia byggde på 1950-talet. Det nämns inte nu, däremot att den nya toppmodellen ska nå framgång i hela Europa tack vare en italiensk touch.

– Lancias nya flaggskeppsmodell kommer att vara en elegant italiensk bil, vacker på utsidan och vacker på insidan. På insidan kommer du att känna dig som i vardagsrummet i ett italienskt hem, säger Lancias chef Luca Napolitano och lägger till att hälften av försäljningen väntas ske utanför Italien.

Stort fokus kommer alltså förmodligen ligga på bilens design. Tidigare i år visade Lancia också konceptet Pu+Ra HPE som bland annat hade en inredning som tagits fram med möbeltillverkaren Cassina.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!