Elbilen logo Meny

Tio mils räckvidd och snabb laddning i Mercedes kommande laddhybrid

Mercedes har visat upp den senaste versionen av sin viktiga mellanklassmodell C-Klass. Förutom en uppdatering av designen med flera inslag från E-Klass samt en ny och större stående pekskärm kommer modellen också med olika former av eldrift.

Först ut är versionen med andra generationen av Mercedes 48-volts mildhybridsystem.

Mer intressant är då den kommande laddhybriden av C-Klass som ska komma ”snart”. Mercedes är ännu lite sparsamma med detaljerna, men specifikationerna visar på en ny nivå inom laddhybrider.

Mercedes säger att de vill erbjuda en ”mer elektrisk” upplevelse och C-Klass kommer därför med ett stort batteri på 24,4 kW. Med det lovas en batteridriven räckvidd på tio mil, vilket är längre än vad de flesta andra tillverkares laddhybrider klarar. Mercedes egna SUV-modell GLC 350e har visserligen ett ännu större batteri på 31 kWh och en liknande räckvidd, men det handlar då om en betydligt större bil än C-Klass.

Elmotorn har en effekt på 95 kW och toppfarten med eldrift anges till 140 km/h.

Mercedes har också tagit ett kliv upp vad gäller laddning av en hybridbil. Batteriet ska kunna snabbladdas med 55 kW och enligt Mercedes laddas fullt på 30 minuter.

Bromsregenerationen anges också vara 100 kW och möjlig att ställa in i tre steg. Mercedes säger att det ska bidra till en elektrisk körupplevelse genom så kallad enpedalskörning där bromsen knappt används.  

Tio mils räckvidd på el ses av flera i branschen som den perfekta balansen mellan el- och förbränningsmotor. Det ger tillräcklig räckvidd för även längre pendling utan att batteriet blir för stort och tungt. Bland annat BMW har tidigare sagt att tio mil är målet för deras laddhybrider och allt över det innebär att ren eldrift lönar sig mer.

C-Klass som laddhybrid erbjuds med en bensinmotor på två liter och längre fram ska den även komma med en dieselmotor samt som kombi.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-24