Leveranserna igång – så blev priset för Tesla Cybertruck
Carl Undéhn
1 dec 2023
Fyra år efter premiären och med en produktionsstart som blev försenad med två år är Teslas pickup Cybertruck nu här. Som nyligen utlovat startade leveranserna av de första exemplaren igår, den 30:e november. Då till kunder i USA och om Cybertruck någonsin kommer leta sig över Atlanten och till oss i Sverige är ännu oklart.
Med leveransstarten fick vi också till slut veta specifikationerna och priset på pickupen. Instegsversionen blir bakhjulsdriven med 40,2 mils räckvidd och ett pris från 49.890 dollar, eller omkring 520.000 kronor. Alltså en bra bit över priset från 39.000 dollar som lovades vid presentationen av Cybertruck 2019.
I priset har Tesla även räknat av de subventioner på 7.500 dollar som går att få i USA vid köp av en elbil, samt en insparning på beräknat 3.600 dollar för att slippa bensinkostnaden under tre år. Det egentliga priset är alltså i stället 60.990 dollar.
Det dröjer däremot till 2025 innan den bakhjulsdrivna versionen lanseras och det finns ännu inga uppgifter kring hur många hästkrafter den bjuder på. Nu levereras i stället den fyrhjulsdrivna versionen med en effekt på 447 kW (608 hästkrafter), 0-100 km/h på 4,3 sekunder och en räckvidd på 54,7 mil. Priset för Cybertruck AWD är från 68.890 dollar, eller 720.000 kronor, med samma beräkning som hos instegsmodellen.
Toppversionen heter Cyberbeast, är fyrhjulsdriven med en elmotor fram och två på bakaxeln som ger en total effekt på 630 kW (857 hästkrafter) vilket betyder att 0-100 km/h går på endast 2,7 sekunder. Räckvidden anges till 51,5 mil och priset börjar på 96.390 dollar, eller strax över en miljon kronor. Här är det också det fullständiga priset som anges.
Tidigare har Tesla talat om att Cybertruck ska få en räckvidd på 80 mil. För att kunna ta sig längre än de angivna räckvidderna kommer Tesla även erbjuda en räckviddsförlängare i form av ett extra batteripaket som tar upp en tredjedel av lastytan på flaket. Den kostar 16.000 dollar och ska ge omkring 20 mils extra räckvidd.
Alla versioner kan laddas med en effekt på upp till 250 kW och kommer med luftfjädring, steer-by-wire och styrning på bakhjulen. Något som enligt Tesla gör att Cybertruck har bättre svängradie än Model S. Vilket låter imponerande med tanke på Cybertrucks längd på hela 5,7 meter. Tjänstevikten ligger på strax över tre ton och beroende på version går det dra släp som väger ännu mer, mellan 3,4 och 5 ton.
Pickupen har en markfrigång på över 40 centimeter. Tillsammans med sin hårda kaross i rostfritt stål ska Cybertruck därför vara redo för tuffa äventyr i vildmarken, för den som vill. Men pickupen presenterades även som ett arbetsredskap genom flera eluttag där det går att koppla in verktyg.
Med det för Cybertruck alltså tvåvägsladdning och kan dela med sig av strömmen i batteriet, som det inte anges någon storlek på, med en effekt på upp till 11,5 kW.