Lightyear lovar minst 40 mils räckvidd ”oavsett väder”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 jan 2022

Nederländska Lightyear ska senare i år börja tillverka vad de beskriver som världens mest effektiva elbil. Det ska uppnås genom en kombination en effektiv elmotor, solceller i karossen som ska bidra med upp till 7 mils räckvidd per dag och ett extremt lågt luftmotstånd.

Med en dragkoefficient på 0,20 är Mercedes EQS idag världens mest aerodynamiska serietillverkade bil. Det menar sig Lightyear nu vara på väg att slå.

Nyligen släppte företaget resultat från tester i Italien som visade att en prototyp av sedanen Lightyear One har en dragkoefficient på under 0,20. Exakt hur mycket under fick vi däremot inte veta. Och så länge serietillverkningen av Lightyear One ännu inte kommit i gång hos finska Valmet är Mercedes EQS fortfarande på första plats.

Men när det nu släpps mer information från testerna vid Bridgestones anläggning i Italien går det inte att sticka under stolen med att resultaten imponerar.

Bilen kördes i 130 km/h och termometern visade på 10 grader. Inte jättekallt, men inte heller optimala förhållanden för batteripaketet på 60 kWh. Enligt beräkningarna skulle Lightyear One då kunna ta sig över 40 mil på en laddning.

Vid ett tidigare test med varmare temperaturer och en jämn hastighet på 85 km/h lyckades bilen ta sig 71 mil på en laddning.  

”Våra ingenjörer rapporterade en energiförbrukning som var så låg som 141 watttimmar per kilometer. En sådan siffra gör Lightyear One till den mest effektiva bilen på den nuvarande marknaden, som kan köra 1,5 gånger längre än det mest effektiva fordonet med ett relativt litet batteri (60 kWh)”, skriver Lightyear i ett uttalande.

Omräknat till mil innebär det en förbrukning på låga 1,41 kWh per mil. Genomsnittet för elbilar ligger idag på omkring 2 kWh per mil.

Enligt Lightyear visar testet att vi kan räkna med minst 40 mils räckvidd, ”oavsett väderlek” som de uttrycker det. Med det lovar de ganska mycket. Även om alla inte håller en marschfart på 130 km/h kan temperaturen på våra breddgrader ändå sjunka en bra bit under tio grader.

Företaget ska nu använda resultaten från testerna för att ytterligare optimera drivlinan och köregenskaperna innan tillverkning drar i gång. Lightyear One går att förboka nu och kostar från 150 000 Euro, eller strax över 1,5 miljon kronor.

Kring år 2025 är det tänkt att lansera den mindre Lightyear Two som ska få ett pris på omkring 300 000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!