Mer flexibilitet med modulbaserad plattform i nästa generation eSprinter
Carl Undéhn
3 feb 2021
Transport- och skåpbilar med eldrift är en växande marknad för utsläppsfria leveranser i städer. Mercedes erbjuder sedan 2019 sin skåpbil Sprinter i eldriven version med ett batteri på 41 kWh som ger 15 mils räckvidd.
Nere i Stuttgart planeras för nästa generation som ska erbjuda större flexibilitet tack vare en ny plattform.
”Electric Versatility Platform” är baserad på olika moduler och ska därför vara enklare att anpassa till olika modeller.
Mercedes beskriver det som ett ”nytt modultänkande” och vid sidan av den klassiska skåpbilen nämns till exempel flak- och chassimodeller. Uppföljaren till dagens eSprinter ska enligt Mercedes också tillverkas koldioxidneutralt, som en del av tillverkarens klimatmål ”Ambition2039”.
Batterierna placeras mellan rambalkarna i mittmodulen som ska erbjudas i två olika längder och möjlighet att välja mellan tre olika batteripaket.
Någon ytterligare information om eventuell ny drivlina, storlek på de olika batterierna eller lastutrymme ges inte.
Med fler variationer av eSprinter hoppas Mercedes kunna positionera sig bättre på marknaderna i USA och Kanada.