Mercedes EQE – eldriven E-klass med teknik från EQS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2021

Att Mercedes skulle visa upp EQE under bilmässan IAA visste vi redan. Den intressanta frågan var hur mycket teknik som skulle leta sig över från flaggskeppet EQS.

Nu vet vi svaret som är: en hel del och i mycket är EQE en mindre version av EQS.

Redan det strömlinjeformade utseendet, av Mercedes kallat för ”One-Bow”, känns igen från EQS och båda modeller är byggda på elbilsplattformen EVA2.

Flera designinslag i fronten och hos strålkastarna är hämtade från EQS och på insidan går det även hos det mindre syskonet EQE finns den enorma skärmen MBUX Hyperscreen som tillval.

Även tekniska detaljer som möjligheten att öka bakhjulens svängradie från 4,5 till 10 grader, HEPA-filter för rening av luften i kupén samt automatisk parkering.

EQE mäter 4,95 meter på längden, 1,96 meter på bredden och är 1,51 meter hög. Yttermåtten stämmer alltså ganska exakt överens med den aktuella versionen av E-klass med förbränningsmotor. Axelavståndet är däremot nästan två decimeter längre vilket gör att utrymmet på insidan är nära det hos den större S-klass.

Först ut blir versionen EQE 350 som ska lanseras i mitten på nästa år. Den kommer med bakhjulsdrift, 290 hästkrafter, ett vridmoment på 530 Nm och ett batteri på 90 kWh – samma som har sagts ska leta sig in även i EQS.

Enligt Mercedes ska kombinationen ge en räckvidd på upp till 66 mil och förbrukningen per mil anges till mellan 1,57 och 1,93 kWh. Maximal effekt för snabbladdning är 170 kW, alltså något lägre än EQS som klarar 200 kW. På femton minuter ska det då gå att ladda en räckvidd på 25 mil och att ladda batteriet till 80 procent ska ta 32 minuter.

Med trefasladdare på 11 kW går det att ladda EQE fullt hemma på drygt åtta timmar, men Mercedes erbjuder även 22 kW som då halverar tiden till fyra timmar.

EQE bjuder även på tre olika program för att ladda som kan anpassas efter bland annat när du vill köra i väg eller var du befinner dig. Med ”Eco Charging” begränsas laddeffekten och låter batteriet endast ladda till 80 procent för att skona batteriet.

Precis som med EQS kommer tvåvägsladdning däremot endast att erbjudas på den japanska marknaden.

Senare ska även den fyrhjulsdrivna versionen EQE 4MATIC komma samt en prestandamodell från AMG, men Mercedes avslöjar inga detaljer kring de i dagsläget.

Mercedes i Sverige har ännu inte meddelat priser eller när lansering är tänkt att ske här.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: