Mercedes och Stellantis pausar europeiska batterifabriker
Carl Undéhn
5 jun 2024
Inom samarbetet ACC ska Stellantiskoncernen, Mercedes och den franska energijätten Total bygga batterifabriker både här i Europa och i Nordamerika. En första är redan igång i Frankrike (bilden ovan), men nu passa arbetet med ytterligare två som är på gång i Tyskland och Italien. Orsaken uppges vara minskad efterfrågan på elbilar, men också att ACC inte är säker på vilken typ av batterier som ska tillverkas i de båda fabrikerna.
– Innan vi investerar, och vi talar om miljarder, måste vi svara på frågan om vilken typ av battericellsteknik som marknaden kräver, säger Matthieu Hubert som är chef för ACC till den tyska tidningen Rheinpfalz.
Vid samarbetets första fabrik i franska Douvrin har tillverkningen av batterier med den idag vanliga kemin NMC kommit igång. Fler och fler tillverkare satsar idag mer på de billigare järnfosfatbatterierna, LFP. Det gäller även Stellantis som förutom att delta i samarbetet ACC har inlett ett saarbete med den kinesiska batteritillverkaren CATL kring att uppföra en fabrik för tillverkning av LFP-celler i Europa.
Vilken typ av batterier som var tänkt att tillverkas i de båda fabrikerna har inte meddelats. Batterifabriken i Tyskland var planerad att tas i drift nästa år och är upplagd för en årskapacitet på 40 GWh