Minskning av elbilar under årets första månad – stort tapp för ID.3

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 feb 2021

2020 avslutades med lysande siffror för elbilsförsäljningen i Sverige. När branschorganisationen Bil Sweden idag presenterar siffrorna för nyregistreringar i januari 2021 ser det däremot annorlunda ut. Bilar med bensinmotor intar nu förstaplatsen och även dieselbilar ökade sin andel.

– Under januari var bensinbilarna åter fler än både laddhybriderna och elbilarna tillsammans, och dieselbilarna nära tre gånger fler än elbilarna, säger Jessica Alenius som är vice vd på Bil Sweden i ett pressmeddelande.

Som jämförelse: under december 2020 registrerades både fler laddhybrider än bensinbilar och fler elbilar än dieselbilar. Totalt uppgick andelen laddbara bilar då till 49 procent.

BilSweden Statistik Jan 2021-01

Störst är fallet för förra månadens stora vinnare Volkswagen ID.3 som då landade på hela 2 564 exemplar. Under årets första månad registrerades inte fler än 25 ID.3,  som därmed hamnar på plats 52.

De mest registrerade elbilarna var Kia e-Niro med 230 exemplar, Polestar 2 med 150 exemplar följt av klassikern Nissan Leaf med 120 exemplar.  

Bland laddhybrider är Volvo populärt och med 529 registrerade bilar under januari knep XC60 Recharge förstaplatsen före Kia Ceed med 526 exemplar. På tredje plats hittas nykomlingen Toyota RAV4 som laddhybrid med 383 exemplar.

Totalt registrerades 20 573 personbilar under januari, vilket är en ökning med 22,5 procent jämfört med januari 2020 då 16 798 bilar registrerades.

– Ökningen förklaras främst av låga registreringssiffror i januari 2020 efter ett rekordstarkt december, orsakat av fordonsskattehöjningen 1 januari 2020 när WLTP infördes i Bonus-malussystemet, säger Jessica Alenius.

Totalt sett har andelen laddbara bilar ändå ökat till 33,5 procent jämfört med janauri förra året då de utgjorde 30,7 procent.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!