Model 3-utmanaren Nio ET5 kommer till i Sverige

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 jan 2022

I slutet av i år kommer kinesiska Nio till Sverige. Men ännu är det oklart vilka modeller som börjar säljas vid lanseringen. Den sjusitsiga elsuven ES8 säljs redan i Norge och är därför ett hett tips. Men kanske även märkets senaste modell sedanen ET5 som presenterades strax innan jul och är en direkt utmanare till Tesla Model 3.

Under en frågestund i helgen där Nio-chefen William Li svarade på frågor tillsammans med företagets norske chef Marius Hayler meddelades att ET5 lanseras i Norge och på andra globala marknader våren 2023.

Även om Sverige inte nämndes är det troligt att vi då får se ET5 även här. Till de ”globala marknaderna” räknas förutom Norge även Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna där Nio börjar sälja elbilar i år.

Några svenska priser finns ännu inte, men i Norge kostar ES8 från 528 900 norska kronor. Då tillkommer en månadshyra för batteripaketet på 100 kWh på 1 990 norska kronor i månaden. Den som istället vill köpa bilen inklusive batteripaket får betala från 688 900 norska kronor.

Nio ET5 börjar säljas i Kina under hösten och har där ett startpris från omräknat 475 000 kronor med det mindre batteripaketet på 75 kWh som ska ge en räckvidd på 55 mil enligt den kinesiska körcykeln. Modellen erbjuds också med ett batteripaket på 100 kWh för 70 mils räckvidd och ett på 150 kWh där det lovas 100 mils räckvidd. Även här är det räckviddssiffror enligt den kinesiska körcykeln som brukar vara snällare än WLTP.

Som hos Nios övriga modeller är det möjligt att byta batteri i stället för att snabbladda. I Kina finns redan 700 stationer och i slutet av förra året meddelade Nio att det genomförts 5,3 miljoner batteribyten.

Om stationerna även ska etableras i Sverige har ännu inte meddelats, men nyligen öppnade en i Norge som är den första utanför Kina. I Lier utanför Oslo går det nu att få ett nytt batteri installerat på fem minuter som är laddat till 90 procent.

Ett argument för stationerna är möjligheten att kunna byta till ett större batteri än vad bilen köptes med inför en långresa. Än så länge erbjuds endast batteripaket med en storlek på 100 kWh vid stationen i Norge. Men längre fram ska även batteripaket på 75 kWh och 150 kWh erbjudas och till 2022 planeras 20 stationer i Norge.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: