Nio börjar leverera flaggskeppsmodellen ET7 till kunder i Kina
Carl Undéhn
29 mar 2022
De flesta elbilar som lanseras i Kina uppmärksammas inte här. Bilarna säljs endast på den inhemska marknaden, men det är på väg att ändras. Efter starten för MG förra året kommer nu Aiways, Xpeng och Nio som alla börjar säljas i Sverige i år.
Nio meddelar nu att de igår som planerat började leverera sin flaggskeppsmodell, sedanen ET7, till kunder i Kina. Exakt hur många bilar som levererades framgår inte.
ET7 är tillverkarens fjärde modell på hemmamarknaden och den första på Nios nya plattform NT2.0. Den ska bland annat bjuda på avancerad självkörning med NAD (Nio Autonomous Driving) som ska lanseras som abonnemang i Kina senare i år.
Modellen presenterades under Nio Day förra året och fick stor uppmärksamhet för den höga tekniska nivån samt att Nio lovade en räckvidd på över 100 mil. Det är då med det största batteripaketet på 150 kWh.
Priset i Kina börjar på 448 000 yuan, omkring 660 000 kronor, med det minsta batteriet på 75 kWh för 55 mils räckvidd. Däremellan går ET7 även att få med ett batteripaket på 100 kWh för 70 mils räckvidd. Alla räckviddssiffror är enligt den kinesiska körcykeln som brukar vara snällare än WLTP.
Både i Kina och Norge, där Nio redan säljs, kan kunder välja att köpa bilen utan batteri för att i stället hyra det till en månadskostnad – så kallad BaaS, ”Battery as a Service”.
I Kina har Nio även etablerat ett nätverk med stationer för att på några minuter byta batteri i stället för att ladda. En första station har redan öppnats i Norge, men det är oklart om det även kommer till Sverige i samband med lanseringen här senare i år.
Oklart är också om ET7 då börjar säljas i Sverige. Nästa år lanseras den mindre sedanen ET5 som använder sig av samma plattform och delar mycket teknik med ET7. Enligt Nio-chefen William Li ska ET5 lanseras ”globalt” under 2023, vilket borde innefatta även vår marknad.