NIO drar åt svångremmen – tio procent får gå
Carl Undéhn
8 nov 2023
Kinesiska NIO har vuxit snabbt de senaste åren. En rad nya modeller har lanserats på kort tid, märket har lanserats i flera europeiska länder inklusive Sverige och samtidigt byggs tillverkarens stationer för batteribyten ut i snabb takt.
Expansion är inte gratis, och NIO dras med stora förluster. Under årets tredje kvartal gjorde NIO en förlust på 6,3 miljarder kronor. En ljuspunkt var att leverans av bilar under samma period ökade med 29 procent.
Men nu drar företaget i svångremmen. Arbetsstyrkan ska minskas med tio procent och alla projekt som inte burit frukt de senaste tre åren skjuts upp eller stryks helt.
”Detta är ett tufft men nödvändigt beslut med tanke på den hårda konkurrensen”, ska NIO ha skrivit i ett mail till anställda enligt nyhetsbyrån Reuters.
Den hårda konkurrensen som det hänvisas till har flera orsaker. Dels har försäljningen av elbilar i Kina bromsats in, dels har Teslas prissänkningar lett till en hård tävlan om kunderna där.
Förändringen har som mål att göra NIO mer effektivt i framtiden, menar företaget.
Några detaljer kring besparing och om det även kommer påverka NIO:s verksamhet i Sverige finns ännu inte.
-Alla aspekter av företagets utveckling fortsätter som vanligt, och vi är nu fullt engagerade i att sprinta i den intensiva marknadskonkurrensen, säger Gustaf Sjöholm som är pressansvarig för NIO Sverige.