Nio gör miljardförlust – och satsar med full fart framåt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 mar 2022

Senare i år börjar kinesiska Nio säljas i Sverige. Exakt vilken modell som blir först ut på den svensk marknaden har ännu inte meddelats. En trolig kandidat är den sjusitsiga elsuven ES8, som märket lanserades med i Norge.

I natt redovisades tillverkaren siffrorna för 2021 som visar att Nio fördubblade försäljningen under året och levererade totalt 91,429 bilar. Företaget grundades för bara sex år sedan och att det kostar att få i gång tillverkning av bilar är ingen hemlighet.

Nio ES8

Trots ökad försäljning redovisade Nio en förlust på 10,6 miljarder yuan, nästan 16 miljarder kronor.

Expansionsplanerna är ändå fortsatt stora.

– 2022 kommer att bli ett år av acceleration för NIO. Vi kommer att leverera tre nya produkter baserade på NIO Technology Platform 2.0 i år. I mars inledde vi testkörningen av ET7 och kommer att börja leverera den 28 mars 2022, sa grundaren William Li.

Nio ET7 och ET5

Den fem meter långa sedanen ET7 är märkets flaggskeppsmodell som ska erbjuda både avancerad självkörning och 100 mils räckvidd.

2022 sker också den ”globala” lanseringen av Nio. Förutom Sverige kommer märket då börja säljas Nederländerna, Danmark och Tyskland. Året efter ska den mindre sedanen ET5 lanseras globalt och borde då alltså även komma till Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!