Nio presenterar ET5 –batteribyte och 100 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 dec 2021

Nästa år ska Nio börja sälja sina elbilar här i Sverige. Under företagets årliga event Nio Days presenterade nu den kinesiska uppstickaren en ny modell. Kallad ET5 betyder det att den lägger sig under flaggskeppsmodellen ET7, men en hel del gemensam teknik hittas även i den mindre modellen.

Nio har fått uppmärksamhet för att bli de första att etablera stationer för batteribyten i Kina, något som även är på gång i Norge. Även med ET5 kommer det gå att byta batteripaket som alternativ till att ladda. Om det då även kommer gå att ändra batteripaketets storlek genom ett batteribyte är oklart.

ET5 kommer i alla fall erbjudas med tre batteripaket. Från 75 kWh för 55 mils räckvidd över ett på 100 kWh för 70 mils räckvidd upp till ett batteripaket på hela 150 kWh som enligt Nio gör det möjligt att köra 100 mil på en laddning.

Räckviddssiffrorna är alla enligt den kinesiska körcykeln som är mer förlåtande än WLTP.

ET5 har fyrhjulsdrift från två elmotorer som ger en total effekt på 480 hästkrafter och skickar iväg bilen från 0-100 på 4,3 sekunder. Det är jämförbart med Tesla Model 3 AWD Long Range, vilket förmodligen också är modellen som ET5 vill konkurrera med.

Glastaket ska förstärka känslan av rymd i den avskalade interiören där det hittas en liggande skärm bakom ratten samt en stående pekskärm på 12,8 tum i mittkonsolen. Ovanför den hittades den runda kulan med den virtuella assistenten NOMI som lanserades med ET7. I nya ET5 lovas den vara ”smartare och roligare”.

Insidan, som går att få i sex olika färger, ska även till stor del vara tillverkad av återvunna material som textilier gjorda av gamla PET-flaskor. Nio vill även erbjuda en ljud- och ljusupplevelse genom ett ljuskoncept som utgörs av 256 olika färger och ett surroundsystem från Dolby Atmos.

När den större ET7 presenterades för snart ett år sedan fokuserade Nio mycket på tekniken för avancerad självkörning. Precis som hos sitt större syskon har även ET5 en lidar i en puckel ovanför vindrutan. Ytterligare 32 olika sensorer finns inbyggda i karossen för att göra ET5 förberedd för självkörning på både motorväg och i stadsmiljö. Den som vill testa det måste först vänta på att myndigheter tillåter funktionen samt boka till tjänsten till en kostnad av 110 dollar i månaden.

Utöver det har Nio i samarbete med det kinesiska bolaget Nreal tagit fram glasögon med funktion för Augmented Reality, alltså förstärkning av verkligheten, och virtual reality. De ska enligt Nio bjuda på en ”uppslukande upplevelse” i bilen. Om det är tänkt att ersätta en head up-display med Augmented Reality eller endast är en gimmick är oklart.

Den större ET7 framför nya ET5

Idag säljs Nio endast i hemlandet Kina samt Norge. Förutom Sverige kommer Nio nästa år börja säljas i Danmark, Tyskland och Nederländerna. Efter det planeras en kraftig expansion och tre år senare, 2025, vill Nio finnas på 25 marknader runt om i världen.

ET5 lanseras i Kina i september 2022. Priset börjar där på omräknat 470 000 kronor inklusive batteripaketet på 75 kWh. Nio säljer också sina bilar med Battery as a Service (BaaS) där batteriet hyrs till en månadskostnad. Med det kostar ET5 i Kina från 370 000 kronor.

Det finns ännu ingen information om när ET5 kommer till Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!