Nissan fälls för falsk marknadsföring

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

10 okt 2018

Nissans påstående att man kan ladda en Leaf till 80 procent på under en timme, är missvisande. Detta enligt den brittiska branschorganisationen Advertising Standards Authority (ASA) som nu har prickat företaget.

Det är visserligen möjligt att ladda så snabbt, konstaterar ASA, men i vissa fall tar det längre tid. Det faktum att Nissan i sin marknadsföring har en fotnot där det står att laddtiden varierar beroende på en rad faktorer, bland annat batteriets storlek, temperatur och laddstationens effekt, är ingen förmildrande omständighet.

När klagomålen började komma ändrade den japanska biltillverkaren texten till att bilen ”kan laddas till 80 procent på omkring 60 minuter”, en formulering som ASA inte heller finner tillfredsställande.

Den brittiska tidningen The Guardian skriver att Nissan kommer att följa utslaget, trots att de anser att det var felaktigt.

Nu är frågan huruvida fler biltillverkare kommer att få kritik av branschorganisationen, inte minst för marknadsföring kring gammelbilar som man skulle kunna misstänka har läckande tank efter att ha läst förbrukningssiffrorna.

Tidningen Elbilen konstaterar att kunskapen kring elbilar behöver byggas ut i minst samma takt som laddinfrastrukturen, något som följande två exempel visar.

Video: Misstänkt kidnappning var biltur med familjen

Även elbilar kräver service – men kanske inte oljebyte

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: