Northvolt tar in miljarder från kanadensisk pensionsfond

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jun 2023

Att batterier är en framtidsbransch när världens ska ställa om till el råder det ingen tvekan om. Batteritillverkning är också intressant för som långsiktig investering, något Northvolt nu igen märker av. Sedan tidigare har bland annat BMW och framför allt Volkswagen gått in med pengar hos den svenska batteritillverkaren. Sedan 2017 har Northvolt samlat in över 8 miljarder dollar, omkring 86 miljarder kronor, i kapital.

Nu tillkommer ytterligare 400 miljoner dollar från den kanadensiska pensionsfonden IMCO. Ett bevis för att investerarna tror på just batteritillverkning och Northvolt är att summan, som motsvarar omkring 4,3 miljarder svenska kronor, är den största som IMCO någonsin investerat i ett europeiskt bolag. Sedan en tid ryktas det även om att Northvolt planerar en batterifabrik i Nordamerika, där framför allt Kanada och provinsen Quebec har pekats ut som en möjlig plats. Om investeringen från IMCO hänger ihop med de planeran är oklart.

Trots de stora summor som Northvolt hittills har tagit in från investerare behövs det mer pengar för att nå målet att bli Europas största batteritillverkare. Idag tillverkningen igång vid fabriken Northvolt Ett i Skellefteå och ytterligare en ska öppna 2025 i Göteborg i samarbete med Volvo. Nyligen stod det också klart att Northvolt går vidare med planerna på en fabrik i norra Tyskland efter att de fått godkänt för statliga stöd där. Vilka summor det handlar om har ännu inte meddelats.

I en intervju med Dagens Nyheter avslöjade Northvolts vd Peter Carlsson att företaget ska tillverka cylindriska celler i den tyska fabriken. Idag är det endast Tesla som använder cylindriska celler, men BMW ska börja göra det 2025 med lanseringen av nästa generations elbilar kallade Neue Klasse.

I intervjun sa Peter Carlsson också att beslutet att tillverka cylindriska celler gör att planerna med en fabrik i Borlänge ändras och skjuts upp. Det blir ingen tillverkning av battericeller där utan endast aktivt katodmaterial som ska användas vid andra fabriker. I stället för att vara igång som planerat 2024 väntas fabriken i Borlänge nu tas i bruk kring 2026-2027.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!