Nu byggs Volvos lyxiga eldrivna minibuss EM90
Carl Undéhn
20 feb 2024
Volvo EM90 är ett nytt kapitel i tillverkarens historia. Med den visade Volvo i höstas upp sin första minibuss, eller en MPV som de valde att kalla modellen. Med en längd på 5,2 meter och plats för sex persooner på insidan som beskrivs som ”ett skandinaviskt vardagsrum på hjul” bjuder EM90 på både komfort och möjligheten att använda den som arbetsrum.
Med det vill Volvo konkurrera i det växande segmentet med lyxiga eldrivna minibussar som vi sett flera exempel på från kinesiska tillverkare det senaste året. Om EM90 även kommer hit är ännu oklart. Men nu har tillverkningen av EM90 i alla fall dragit igång i ägaren Geelys fabrik i Hangzhou i Kina. Där tillverkas även Polestar 4, som nyligen hade Europapremiär på eCarExpo, och modeller från Zeekr. Bland annat deras modell 009 som Volvo EM90 delar plattform och teknik med.
EM90 är bakhjulsdriven med en elmotor som levererar 268 hästkrafter. 0-100 km/h ska gå på 8,3 sekunder, men det är inte omöjligt att vi även får se en fyrhjulsdriven version. Minibussen har fått ett stort batteri på 116 kWh som ger den en räckvidd på 73,8 mil enligt den kinesiska körcykeln.
Att ladda batteriet från 10 till 80 procent ska gå på 28 minuter. Det stora batteriet ska också kunna användas som energilager genom att EM90 är förberedd med teknisk hårdvara som krävs för tvåvägsladdning.
I Kina börjar priset för EM90 på omräknat omkring 1,2 miljoner kronor.