Nu kommer den – säljstart och pris för Ford Explorer
Carl Undéhn
27 mar 2024
För nästan exakt ett år sedan kollade vi in nya Ford Explorer. Lanseringen var då planerad till förra hösten, men planerna sköts upp på grund av vad som uppgavs vara nya säkerhetsregler. Nu är det dags för säljstart av Fords elsuv och med det släpps både de svenska priserna och de officiella siffrorna kring räckvidden.
Ford Explorer mäter 4,46 meter på längden och erbjuds i två versioner. Bakhjulsdrivna Ford Explorer Standard Range kostar från 489.900 kronor och kommer med en elmotor på 210 kW (286 hästkrafter) och ett batteri på 77 kWh som kan laddas med upp till 135 kW för att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 28 minuter. WLTP-räckvidden anges vara upp till 60,2 mil.
Den fyrhjulsdrivna versionen kostar från 539.900 kronor har en effekt på 250 kW (340 hästkrafter) och ett något större batteri på 79 kWh. Det klarar högre effekt vid snabbladdning och kan laddas med upp till 185 kW som gör att laddtiden från 10 till 80 procent här är 26 minuter. Räckvidden sjunker något jämfört med den bakhjulsdrivna versionen och är upp till 56,6 mil. Senare ska det erbjudas en bakhjulsdriven version med ett mindre batteri på 52 kWh och en elmotor på 125 kW (170 hästkrafter).
Båda versioner kommer med en ombordladdare på 11 kW och ett vridmoment på 545 Nm. Om siffrorna för effekt, batteristorlek och räckvidd känns igen från Volkswagens uppdaterade versioner av ID.4 och ID.5, samt batteristorleken hos ID.3 GTX, beror det på att Ford Explorer delar teknik med just de ID-modellerna. Explorer är den första modellen att lanseras genom samarbetet med Volkswagen där Ford använder koncernens elbilsplattform MEB.
En prisjämförelse med just ID.4 kan då vara på sin plats och instegsversionen av Ford Explorer är där 68.600 kronor billigare än Volkswagen ID.4 Pro Edition. Helt rättvis är jämförelsen ändå inte då det ingår mer utrustning som standard i Volkswagen ID.4 Pro Edition-versionen, som tagits fram för den svenska marknaden.
Med fyrhjulsdrift kan Explorer dra släp på upp till 1.200 kilo, bakhjulsdrivna Explorer får dra upp till 1.000 kilo. Bagaget rymmer 450 liter och utöver det hittas plats för 17 liter i mittkonsolen ”MegaConsole”. Någon frunk finns inte, men uppvärmd ratt och säten är standard. I utförandet Premium ingår även ett ljudsystem med tio högtalare från Bang & Olufsen samt strålkastare med Dynamic Matrix LED.
På tillvalslistan hittas också värmepump, som alltså inte är standard, samt ett assistanspaket med head up-display, 360-graderskamera, Assisted Lane Change för filbyten och adaptiv farthållare.
Ford anger inte när de beräknar att leveranser till kunder väntas dra igång.