Nu kommer Mercedes EQA med fyrhjulsdrift
Carl Undéhn
6 maj 2021
När Mercedes tidigare i år visade den kompakta elsuven EQA var det som versionen EQA 250 med framhjulsdrift och 190 hästkrafter. Redan då utlovades kraftfullare versioner med fyrhjulsdrift, eller 4MATIC som Mercedes kallar det.
Nu är det dags och Mercedes presenterar två versioner där den främre elmotorn har fått sällskap en ytterligare en på bakaxeln. Enligt Mercedes ska systemet läsa kraftfördelningen mellan de båda motorerna 100 gånger i sekunden för optimal drivning.
EQA 300 4MATIC har 225 hästkrafter och ett vridmoment på 390 Nm. Den som vill ha eller behöver mer kraft kan välja EQA 350 4MATIC som har 288 hästkrafter och ett vridmoment på 520 Nm.
Batterierna förblir samma som i framhjulsdrivna EQA 250, alltså på 66,6 kWh. Även räckvidden uppges också för 4MATIC-versionerna vara upp till 42 mil enligt WLTP. Alla versioner har en toppfart som är begränsad till 160 km/h och kan snabbladdas med 100 kW. Enligt Mercedes ska det då gå att ladda från tio till 80 procent på en halvtimme.
Prispåslaget för fyrhjulsdrift blir som minst 30 000 kronor mer än för EQA 250 som kostar 529 900 kronor före klimatbonus.
EQA 300 4MATIC börjar på 559 900 kronor och EQA 350 4MATIC ytterligare 30 000 mer och börjar på 589 900 kronor.