Nuvarande teknik kan leva kvar längre när VW ska spara
Carl Undéhn
20 sep 2024
Volkswagenkoncernen ska spara 10 miljarder euro, över 110 miljarder kronor, fram till 2026. Att det kan innebära att en fabrik måste stängas i Tyskland har koncernen redan flaggat för. Enligt nya uppgifter från tidningen Manager Magazin kan sparpaketet på sikt även leda till att 30.000 jobb försvinner i Tyskland. En stor del av nedskärningarna ska då ske inom forskning och utveckling.
Något som också uppges påverka de tidigare presenterade planerna kring kommande elbilar. Bland annat kan arbetet med en mindre elsuv i samma storlek som dagens T-Roc läggas ned. Men också vidareutvecklingen av dagens elbilsplattform MEB till vad som kallas MEB+ ifrågasätts nu, enligt Maganger Magazin. Den uppdaterade plattformen presenterades som en lösning för att överbrygga tiden fram till att MEB ersätts med nästa generations mer avancerad plattform kallad SSP.
Den var ursprungligen tänkt att lanseras 2026 tillsammans med en ny flaggskeppsmodell med arbetsnamnet Trinity. Men arbetet med SSP har försenats och i stället skulle MEB+ lanseras 2026, då med bland annat snabbare laddning och längre räckvidd än idag. För att spara in utvecklingskostnader kan i stället MEB-plattformen, som används av dagens ID-modeller, få leva kvar till 2028 för att då ersättas av SSP.
Volkswagen har inte direkt svarat på uppgifterna kring neddragning av personal och utvecklingen kring elbilar. En talesperson från Volkswagen kommenterar det med “En sak är klar: Volkswagen måste minska sina kostnader på sina tyska anläggningar. Hur vi ska uppnå detta mål tillsammans med arbetstagarrepresentanterna är en del av de kommande samtalen”. Nästa vecka ska fler detaljer i sparpaketet presenteras när förhandlingar med facket inleds.