Ny forskning: kan LFP-batterier verkligen laddas till 100 %?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 aug 2024

Litiumjärnfosfatceller, eller LFP, har på kort tid blivit något som allt fler biltillverkare använder. Genom att inte innehålla varken kobolt eller nickel är de billigare än de idag vanliga nickel-mangan-kobolt-cellerna, NMC. Nackdelen är att LFP-celler är tyngre och presterar sämre vid kallt väder. Men även där görs det stora framsteg, vilket bland annat nya celler från Volvos ägare Geely visar.

Ytterligare en fördel som ofta nämns är att LFP-celler kan laddas till 100 procent utan att ta skada. Men det menar forskare i en ny studie att så inte är fallet. Precis som hos NMC-celler innebär en hög laddnivå även för LFP-celler att spänningen ökar. Framförallt vid snabbladdning, som även innefattar högre temperatur, finns det risk för att anoden skadas. Något som på sikt kan leda till att kapaciteten i batteriet minskar, menar forskarna.

“Våra resultat visar att det finns ett samband mellan batteriets genomsnittliga SoC och hur snabbt kapaciteten sjunker, vilket innebär att ju lägre genomsnittlig SoC, desto längre är livslängden”, skriver forskarna i rapporten som presenteras i Journal Of Electrochemical Society. Det gäller däremot framförallt om batteriet utsätts för den högre spänningen över tid. Ska en elbil med LFP-batteri inte användas under en tid rekommenderas därför att laddnivån hålls under 25 procent.

“Baserat på dessa resultat skulle vi rekommendera att LFP-celler med lång livslängd arbetar med låga laddningsnivåer i genomsnitt, med laddning upp till 100% endast vid enstaka tillfällen”, skriver forskarna. Studien visar nämligen att i spannet från 0-25 procent uppnås längst livslängd med ett LFP-batteri.

I rapporten medger de också att “detta väcker flera frågor”. Dels är det knappast möjligt att använda en elbil om den endast laddas till maximalt 25 procent. Dels ska ägarna enligt tillverkarnas rekommendationer ladda bilar med LFP-batteri till 100 procent då och då för att kalibrera beräkningen av räckvidd.

Vilket leder till forskarnas slutsats att “det är inte realistiskt att rekommendera laddcykler av LFP-celler mellan 0-25% SOC, eftersom det är slöseri med kapacitet”. I stället rekommenderar de att oftast ladda även LFP-batterier mellan 0-80 procent för att få en så lång livslängd som möjligt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: