Ny Smart ForTwo Electric på gång – med egen plattform

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 apr 2024

Med nylanseringen av Smart i form av ett samarbete mellan Mercedes och Geely bygger märket endast helt eldrivna bilar. Men den premiärmodellen Smart #1 är inte den första eldrivan ”smarten”. Sedan tidigare finns också Smart ForTwo Eectric, en eldriven version av den lilla stadsbilen.

Tillverkningen av den har lagts ned, men att en efterföljare är på gång bekräftas nu av Dirk Adelmann som är Europachef hos Smart.

– För två månader sedan började vi arbeta på en ny, dedikerad plattform som ska ligga till grund för en framtida Smart tvåsitsig stadsbil, men vi behöver partners för att göra affärsidén genomförbar, säger han till branschtidningen Automotive News.

Smart #1 konkurrerar om kunder med bland andra MG4. Vårt test av toppversionerna Smart #1 Brabus och MG4 Xpower kan ni läsa här.

Orsaken till att Smart letar partners att nuvarande plattform inte kan garantera den säkerhet, digitala funktioner och assistanssystem för en bil i storleksklassen som Smart vill uppnå hos en ny ForTwo. Inte heller plattformar hos andra tillverkare levde upp till kraven, enligt Dirk Adelmann. Lösning är därför att ta fram en ny plattform för just den typen av eldriven stadsbil. Något som är en dyr historia om Smart skulle göra det på egen hand.

Att lyckas göra små elbilar lönsamma är en utmaning som flera tillverkare står inför. Något som öppnar för samarbeten mellan konkurrenter. Renault och Volkswagen för till exempel samtal om ett samarbete kring teknik för den planerade nya eldrivna versionen av Renault Twingo och Volkswagens mindre elbil med en prislapp från 20.000 euro, omkring 220.000 kronor.

Just Renault ska också ha varit en av tillverkarna som Smart förde samtal med för en ny eldriven ForTwo. Men inte heller där ansåg Smart att plattformen erbjöd det som de sökte.

– Vi vill uppnå fyra eller fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, ha ADAS-funktioner som i våra modeller #1 och #3 samt ha en rimlig räckvidd. Så vi måste definitivt utveckla en plattform, eftersom den tyvärr inte finns ännu, säger Dirk Adelmann till tidningen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!