Ny toppversion av Taycan får tre elmotorer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 sep 2023

Tesla och Porsche för sedan länge en kamp om vem som har den snabbaste bilen runt den klassiska nordslingan vid Nürburgring. Nyligen krossade visserligen Rimac bådas tider med supersportbilen Nevera. Men, huvudfajten står ändå mellan Tesla och Porsche.

För tillfället är det Tesla som har rekordet efter en tid på 7 minuter, 25 sekunder och 23 hundradelar med en Model S Plaid. Men kanske lyckas Porsche återta titeln med hjälp av en ny toppversion av Taycan.

Brittiska Autocar visar bilder på vad som uppges vara den nya versionen, som eventuellt får namnet Taycan Turbo GT. Precis som Tesla Model S Plaid ska också Porsches nya toppmodel få tre elmotorer – en på framaxeln och två på bakaxeln. Om det som hos Tesla även betyder strax över 1.000 hästkrafter är ännu oklart.

Taycan_Basis_4_2021_Foto_Porsche
Taycan finns även i en basversion där du får nöja dig med en elmotor på bakaxeln.

Idag bjuder Porsche Taycan på som mest 625 hästkrafter i utförandet Taycan Turbo S. Med Launch Control kan effekten tillfälligt höjas till 761 hästkrafter, men med tre elmotorer borde det gå att klämma ur mer kraft än så och då konstant.

På bilderna syns också att Porsches nya toppversion får nya fälgar, större luftintag fram, större bromsar och en fast spoiler baktill.

Redan tidigare i somras dök det upp bilder på vad som uppgavs vara Taycan Turbo GT. Den ska då ha varit ute och snurrat på just Nürburgring. Ett tecken på att Porsche är sugen på att återta titeln från Tesla där.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!