Nya detaljer – det vet vi om Nio:s billiga elbil Firefly EV
Carl Undéhn
16 jan 2025
Strax innan jul förra året visade Nio upp den första modellen från sitt nya märke Firefly. En mindre elbil som kallas Firefly EV och ska locka stadsbor i både Europa och Kina, där den fått ett pris från omräknat drygt 220.000 kronor. Detaljer om drivlina, batteri och räckvidd bjöd Nio inte på under presentationen. Men inför säljstarten i Kina kommer nu lite mer information som Nio har lämnat in till landets myndigheter.
Bland annat får vi nu veta de exakta måtten på bilen, som är fyra meter lång och med det placerar sig i samma storlek som Renault 5 (3,92 meter) och Citroën ë-C3 (4,01 meter). Även bredden på 1,8 meter och höjden på 1,56 meter är jämförbart med de båda europeiska modellerna.
Firefly EV har ett axelavstånd på på 2,62 meter, vilket är något längre än ovan nämnda modeller, och bilen väger in på 1.492 kilo. Den förhållandevis låg vikt för en elbil och Firefly EV har förmodligen ett ganska litet batteri. Vilken storlek det har framgår inte av uppgifterna från Kina, inte heller hur lång räckvidd bilen har. Däremot att det handlar om ett LFP-batteri från tillverkaren Sunwoda och precis som hos Nio:s modeller och tillverkarens andra märke Onvo kan även Firefly EV byta batteri som alternativ till att snabbladda.
Då det handlar om andra batterier än de som används av Nio och Onvo kommer det inte vara möjligt i de nuvarande Power Swap Station. Hur den saken ska lösas och om Nio planerar ett nytt nät av stationer för batteribyten till Firefly är oklart.
Vi får också veta att Firefly EV har en elmotor på bakaxeln med en effekt på 105 kW (141 hästkrafter) och att toppfarten är begränsad till 150 km/h. Om och när Firefly EV kommer till Sverige har inte meddelats. Nyligen stod det klart att märket Onvo och dess första modell L60 lanseras i Europa i år. Det sker först i Storbritannien, som inte längre är med i EU och därmed inte har infört unionens strafftullar på elbilar tillverkade i Kina.