Nya detaljer kring samarbetet mellan Volkswagen och Rivian
Carl Undéhn
20 jan 2025
Genom att investera närmre sex miljarder dollar i amerikanska Rivian hoppas Volkswagenkoncernen få tillgång till bättre mjukvara till framtida modeller. Nu framkommer det fler detaljer kring samarbetet, som i höstas ledde till bildandet av ett gemensamt bolag i Kalifornien. Något som även innebär att Volkswagen tidigare storsatsning på egenutvecklad mjukvara inom bolaget Cariad allt mer ser ut att hamna i skuggan. För i Kalifornien uppges det främst vara mjukvaruutvecklare från Rivian som kommer arbeta.
Den nya mjukvaran ska inte bara vara bättre än dagens utan också ha en betydligt enklare arkitektur. Som jämförelse nämns att dagens modeller från Volkswagen använder över 100 styrenheter, när Rivians hittills lanserade modeller klarar sig med sju stycken.
Förutom en rejäl summa pengar framkommer det nu att Rivian kommer kunna dra nytta av Volkswagens storlek när det kommer till inköp. I en intervju med den tyska veckotidningen Der Spiegel säger Volkswagenvhefen Oliver Blume att de båda tillverkarna ska koordinera inköp av moduler och komponenter – något som borde kunna sänka kostnaden för inköp främst för Rivian, som ju är en liten tillverkare i jämförelse med Volkswagenkoncernen
Vad den nya mjukvaran kommer ha för funktioner och hur den kommer se ut återstår att se. De första modellerna som ska använda den väntas bli nya, eldrivna Volkswagen Golf samt den sjusitsiga elsuv som Porsche jobbar på under arbetsnamnet K1. Båda modeller ska använda Volkswagens nya elbilsplattform SSP, som ursprungligen var tänkt att lanseras nästa år men nu ser ut att komma 2028.