Nya detaljer – så mycket bättre blir nya Blade-batteriet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 dec 2024

Kinesiska Byd är inte bara världens näst största tillverkare av elbilar efter Tesla. De är också världens näst största tillverkare av batterier till elbilar, i det fallet tvåa efter kinesiska CATL. Framgången där beror till stor del på det 2020 lanserade och egenutvecklade LFP-batteriet som kallas Blade och som förutom av Byd själva använd i elbilar från en rad andra tillverkare. Bland dem också Tesla.

Namnet kommer ifrån att cellerna är längre än hos de flesta andra batterier och med lite fantasi därför kan se ut som långa svärd. Att en ny version av Blade-batteriet är på gång har det ryktats om en lång tid. Nu ser det ut som att det lanseras under nästa år och enligt kinesiska medieuppgifter kommer det bland annat innebära en kostnadssänkning med 15 procent jämfört med dagens generation Blade-batterier.

Byd bygger inte bara bilar, utan även batterier. Och har egna fartyg för transporerna från Kina till Europa och andra delar av världen.

Men också betydligt bättre prestanda vad gäller både räckvidd och laddning. Dagens Blade-batterier uppges ha en energidensitet på omkring 150 Wh/kg, vilket är lägre än hos många batterier med en kemi bestående av nickel-mangan-kobolt (NMC). Den nya generationen av Blade-batteriet uppges komma i två versioner. Den ena ska ha en energidensitet som med 160 Wh/kg endast är något högre än dagens generation. Däremot kommer det kunna ladda snabbt med upp till 8C. Det betyder att ett batteri med en kapacitet på 50 kWh kan ladda med 400 kW.

Den andra versionen av den nya generationen uppges ha en högre energidensitet på 210 Wh/kg, vilket gör det jämförbart med dagens NMC-batterier, och ska kunna ladda med 3C. För ett batteri med en kapacitet på 50 kWh innebär det en laddeffekt på 150 kW. Det är också den versionen som uppges bli 15 procent billigare än dagens Blade-batteri.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!